Η Επιλογή του Εκπαιδευτικού τ/κ Αεροπλάνου

Δεύτερο Μέρος


[ A' Μέρος ] - [ επιλογή κινητήρα ]

 

 

Οι διαβαθμίσεις των εκπαιδευτικών μοντέλων

Η διαβάθμιση των εκπαιδευτικών μοντέλων μπορεί να εκφραστεί με τις παρακάτω ομάδες:

  • Τα μοντέλα ΑΡΧΙΚΗΣ εκπαίδευσης (PRIMARY trainers)

  • Τα μοντέλα ΒΑΣΙΚΗΣ-ΕΝΔΙΑΜΕΣΗΣ εκπαίδευσης (BASIC-INTERMEDIATE trainers)

  • Τα μοντέλα ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΗΣ εκπαίδευσης (ADVANCED trainers)

Τα μοντέλα που είναι κατάλληλα για αρχική εκπαίδευση πρέπει να το τονίζουν επάνω στο κουτί, ή να συστήνονται από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του σωματείου ή της Ομοσπονδίας.

 

Μοντέλα ΑΡΧΙΚΗΣ βαθμίδας εκπαίδευσης

Με το αρχικό εκπαιδευτικό θα βγείς συντομώτερα solo στον αέρα. Με αυτό θα μάθεις να αντιδράς ενστικτωδώς για το ποιό και πόσο σήμα θα δώσεις για να στρίψει, να υπολογίζεις πόσο μακρυά είναι, τον προσανατολισμό του, πώς θα το κρατήσεις προς την μεριά του ανέμου για να μην σε πάρει η "κατηφόρα", πού θα προσγειωθείς ανάλογα με τον άνεμο, κ.α.

Μοντέλα ΑΡΧΙΚΗΣ βαθμίδας εκπαίδευσης, υψηλοπτέρυγα δύο αξόνων, με αεροτομή τύπου "Clark Y".

 

Μοντέλα ΜΕΣΗΣ βαθμίδας εκπαίδευσης

Με το βασικό εκπαιδευτικό θα μάθεις να κάνεις τα ίδια αλλά με ταχύτερη αντίδραση, αφού και η ταχύτητα της πτήσης θα είναι μεγαλύτερη. Παράλληλα θα τελειοποιήσεις την απογείωση και προσγείωση, θα μάθεις να χρησιμοποιείς και τα πηδάλια κλίσης, να κάνεις κλειστές στροφές ή απλούς ακροβατικούς ελιγμούς όπως ανακύκλωση (loop) και περιστροφή (roll), να μπαίνεις και να βγαίνεις από περιδίνηση (spin), να κάνεις αναγκαστικές προσγειώσεις με σβηστό κινητήρα και άλλα πολλά. Συνήθως συμφέρει να έχει τέτοιο μέγεθος ώστε να δεχθεί την μηχανή που ήδη υπάρχει από το πρώτο μοντέλο.

Μοντέλα ΜΕΣΗΣ βαθμίδας εκπαίδευσης, υψηλοπτέρυγα τριών αξόνων (με πτερύγια κλίσης), με αεροτομή τύπου "Clark Y".

 

Μοντέλα ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΗΣ βαθμίδας εκπαίδευσης

Αν και υπάρχουν μοντέλα που φέρουν την ετικέττα "προχωρημένο εκπαιδευτικό" δεν υπάρχει σαφής διαχωρισμός μεταξύ αυτών και των σπορ (sport) μοντέλων που απευθύνονται στον αερομοντελιστή της "Κυριακής". Επίσης ίδια δυσκολία στην κατασκευή και πτήση έχουν τα απλά τετρακάναλα ακροβατικά. Αρα οποιοδήποτε από αυτά επιλεγεί για το τρίτο στάδιο της εκπαίδευσης θα προσφέρει τα ίδια.

Επίσης η χρονική στιγμή της επιλογής του "τρίτου" εκπαιδευτικού δεν είναι καθορισμένη. Οποιος έχει μάθει να χειρίζεται καλά το βασικό εκπαιδευτικό μπορεί να πετάξει ένα μοντέλο μακέττα (scale) με τα ίδια πτητικά χαρακτηριστικά, ή να ασχοληθεί με τα ανεμόπτερα, και να αφήσει την μετεκπαίδευση με ένα ευέλικτο και γρήγορο "προχωρημένο" εκπαιδευτικό για αργότερα.

Μοντέλα ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΗΣ βαθμίδας εκπαίδευσης, μεσοπτέρυγα τριών αξόνων (με πτερύγια κλίσης), και ημισυμμετρική αεροτομή.

 

Μοντέλα ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΗΣ βαθμίδας εκπαίδευσης, χαμηλοπτέρυγα τριών αξόνων (με πτερύγια κλίσης), και συμμετρική αεροτομή.

Είναι εύλογο ότι αν κάποιο από τα εκπαιδευτικά μοντέλα καταστραφεί σε πρόωρο στάδιο της εκπαίδευσης, θα πρέπει να αντικατασταθεί με ισότιμο νέο μοντέλο, και όχι της επόμενης κατηγορίας.

 

Ανεμόπτερα

Δεν υπάρχει πρόβλημα στον χειρισμό του ανεμόπτερου, είναι ακριβώς ίδιος με αυτόν του συμβατικού αεροσκάφους που πετάει οριζόντια με μικρή ισχύ ή ολισθαίνει με τις στροφές του κινητήρα στο ρελαντί.

Ομως δεν θα προτείναμε ποτέ σε έναν αρχάριο να αγοράσει σαν πρώτο μοντέλο ένα ανεμόπτερο, όσο απλό κι' αν φαίνεται. Η πτήση του εκπαιδευτικού ανεμόπτερου χρειάζεται την κατάλληλη ένταση ανέμου και οι περιπτώσεις να υπάρχει συνεχώς ο κατάλληλος καιρός είναι σπάνιες. Στην νηνεμία, ανεξάρτητα του τρόπου εκτόξευσης, χρειάζονται ένας ή δύο πεπειραμένοι βοηθοί, πλέον του εκπαιδευτή που θα βρίσκεται δίπλα στον πομπό.

Από την άλλη μεριά μέτριοι άνεμοι που δεν εμποδίζουν την πτήση ενός μηχανοκίνητου εκπαιδευτικού είναι απαγορευτικοί για ένα ελαφρύ ανεμόπτερο που, αν ξεπεράσει τις καταπονήσεις της εκτόξευσης, θα περιοριστεί να πετάει με την μύτη κόντρα στον άνεμο για να μην παρασυρθεί σε μεγάλη απόσταση. Αλλά και πάλι αυτό δεν είναι εύκολο, και συνήθως το ανεμόπτερο αρχίζει ένα ταξίδι χωρίς δυνατότητα επιστροφής. Οταν αποφασίσεις να περάσεις στα καθαρόαιμα ανεμόπτερα, διάλεξε ένα με άνοιγμα φτερών από 2 έως 2,5 μέτρα (78-100 ίντσες), με επίπεδη αεροτομή και πολύεδρο, που θα ελέγχεται μόνο από τα πηδάλια διεύθυνσης και ανόδου-καθόδου.

Ανεμόπτερα

Μοτοανεμόπτερα

Η καλύτερη λύση γι'αυτόν που θέλει να μάθει τα βασικά με ένα ανεμόπτερο είναι να επιλέξει ένα μοτο-ανεμόπτερο με ενδιάμεσα χαρακτηριστικά μεταξύ του κλασσικού μηχανοκίνητου και του αγνού ανεμόπτερου, στο οποίο ο κινητήρας θα είναι τοποθετημένος στην μύτη της ατράκτου (εσωτερικής κάυσης ή ηλεκτροκινητήρας), θα έχει ελεγχόμενες τις στροφές του και -γιατί όχι- και σύστημα προσγείωσης.

Ο θερμικός κινητήρας λειτουργεί όσο χρονικό διάστημα είναι αναγκαίο (1-3 λεπτά), για να ανεβάσει το ανεμότερο στο επιθυμητό ύψος. Οι μικροί κινητήρες λειτουργούν σε σταθερή - μέγιστη - ισχύ, έως ότου εξαντληθεί το καύσιμο που φέρουν στην μικρή δεξαμενή, και μετά σβήνουν. Οι μεγαλύτεροι έχουν καρμπυρατέρ R/C και σύνδεση με σέρβο, και μπορούν να μειώσουν την ισχύ έως το ρελαντί. Η ανεμοπορική πτήση ξεκινάει αφού σβήσει τελείως ο κινητήρας.
Αντίθετα, τα ηλεκτρικά μοτέρ, με τον κατάλληλο ρυθμιστή στροφών, μπορούν να λειτουργούν σε οιαδήποτε επίπεδο ισχύος, και να σταματούν και να επανεκινούν οποτεδήποτε, μέχρις ότου εξαντληλθούν οι συσσωρευτές που τα τροφοδοτούν.

Επάνω : κινητήρας εσωτερικής καύσης και δίτροχο σύστημα προσγείωσης
Κάτω: ηλεκτροκίνητα μοτοανεμόπτερα

Ελικόπτερα

Το ελικόπτερο είναι μία διαφορετική πτητική μηχανή. Βασίζεται σε διαφορετικά κεφάλαια της μηχανικής της πτήσης και κατ' ακολουθία διαφορετικοί είναι και οι χειρισμοί του. Εάν θέλεις να μάθεις να πετάς μοντέλα ελικοπτέρων είναι λογικό ότι πρέπει να αρχίσεις με ένα εκπαιδευτικό ελικόπτερο. Μην μπερδέψεις όμως αεροπλάνα και ελικόπτερα στο αρχικό στάδιο της εκπαίδευσης.

[ A' Μέρος ] - [ επιλογή κινητήρα ]


 

Πρώτη σελίδα/Home Περιεχόμενα