Τα Προκαταρκτικά της Πτήσης


[ Πτήση με μοντέλο δύο αξόνων ] - [ Απογείωση & προσγείωση ] [ Πτήση με μοντέλο τριών αξόνων ] - [ Διορθώσεις - τριμάρισμα ]

 

Οι οδηγίες που ακολουθούν δεν θα σε κάνουν χειριστή πριν ακόμα δοκιμάσεις, αλλά θα φωτίσουν πολλά από τα σκοτεινά σημεία που θα συναντήσεις και θα σε βοηθήσουν να επικοινωνήσεις καλύτερα με τον εκπαιδευτή σου.

Η "στεγνή πτήση"

Πόσες φορές δεν φέραμε το έτοιμο μοντέλο στο σαλόνι μας για να το θαυμάσουμε εμείς και οι άλλοι;

Είτε στο σαλόνι είτε στο εργαστήριο, είναι μια ευκαιρία να κάνεις μια "στεγνή πτήση". Βάλε το μοντέλο στο τραπέζι, άνοιξε τους διακόπτες του συστήματος και κάτσε αναπαυτικά στον καναπέ. Φαντάσου ότι το μοντέλο πετάει και κούνα τα στικ ανάλογα με την πρόθεση σου να το οδηγήσεις προς κάποια κατεύθυνση ή να διορθώσεις κάποια εκτροπή του.

Στο πρώτο μέρος της στεγνής πτήσης βλέπε το μοντέλο από την ουρά του. Σε λίγο γύρνα το να το βλέπεις από μπροστά. Βάλε την φαντασία σου να δουλέψει προς τα που θα πήγαινε το μοντέλο αν του δώσεις σήμα να στρίψει προς τα αριστερά του και που προς τα δεξιά του.

Αν είναι μαζί και ο εκπαιδευτής σου, μπορεί να κρατάει το μοντέλο και να το στρέφει κατά βούληση (δεξιά - αριστερά και επάνω-κάτω), για να διασταυρώσεις την ορθότητα και την ταχύτητα των αντιδράσεών σου. Σιγά σιγά θα διαπιστώσεις ότι βελτιώνονται.

Η στεγνή πτήση είναι μία πολύ καλή άσκηση και επι πλέον θα σου γεμίσει τις ατέλειωτες ώρες μέχρι να πας στο μοντελοδρόμιο. Στο τέλος μην ξεχάσεις να κλείσεις τους διακόπτες του συστήματος.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Αν το μοντέλο είναι ηλεκτροκίνητο, αποσύνδεσε τον ηλεκτροκινητήρα γιατι μπορεί να ξεκινήσει και να γίνει ατύχημα.

Που μπορείς να πετάξεις ένα τηλεκατευθυνόμενο αερομοντέλο;

Προφανώς όχι οπουδήποτε. Κατ' αρχή έλα σε επαφή με την τοπική Αερολέσχη ή την Ενωση Αερομοντελιστών για να σε οδηγήσουν στο μοντελοδρόμιό τους. Σε δεύτερη φάση όταν φθάσεις στο μοντελοδρόμιο βρες αμέσως τον εκπαιδευτή σου. Μην επιχειρήσεις να πετάξεις μόνος σου.

Εάν δεν γνωρίζεις κάποιο αερομοντελιστή με σχετική πείρα, παρακάλεσε να σου συστήσουν κάποιον. Μη ψάχνεις την τελευταία στιγμή να δώσεις σε κάποιον τον πομπό σου ενώ το μοντέλο σου βρίσκεται στον διάδρομο με την μηχανή σε λειτουργία.

Η βοήθεια του εκπαιδευτή θα σε μεταφέρει από τις θεωρητικές γνώσεις στην πραγματικότητα χωρίς αποτυχία. Εκτός όμως από την εξασφάλιση της δικής σου προόδου, ο εκπαιδευτής είναι απαραίτητος για να προλάβει κάποια λανθασμένη κίνηση που θα διακυβεύσει γενικά την ασφάλεια των πτήσεων στο μοντελοδρόμιο.

Οι έλεγχοι

H συναρμολόγηση ολοκληρώθηκε και το μοντέλο σου περιμένει έτοιμο την μεγάλη ημέρα. Οπως ένας καλός χειριστής αεροσκαφών συνεργάζεται με τους μηχανικούς για τους απαραίτητους ελέγχους, έτσι κι εσύ θα συνεργαστείς με τον εκπαιδευτή σου για να ελέγξε μαζί όλα αυτά που έκανες. Τα περισσότερα μοντέλα διαγράφονται από την λίστα γιατί ο έλεγχος έγινε κάτω από πίεση χρόνου και σαν αποτέλεσμα ήταν πλημελής.

Η πρώτη σειρά των ελέγχων πρέπει να γίνουν από τον εκπαιδευτή σου στην μέση της εβδομάδας ώστε να έχεις όλο τον καιρό να ανασκευάσεις τις όποιες μικροατέλειες βγούν στο φώς μέχρι το Σαββατοκύριακο. Ετσι δεν θα ρισκάρεις να φθάσεις στο μοντελοδρόμιο με ένα κατασκεύασμα που "μάλλον μπορεί να πετάξει" αλλά με ένα αεροπλάνο που θα πετάξει σωστά και με ασφάλεια. Ζήτα από τον εκπαιδευτή σου να σου εξηγεί τι ελέγχει για να μαθαίνεις.

Ας υποθέσουμε ότι έφθασε - επιτέλους - η μέρα που θα δεις και θα χειρισθείς το μοντέλο σου στον αέρα. Αφού φθάσεις στο μοντελοδρόμιο κάντε και πάλι μαζί με τον εκπαιδευτή σου όλους τους απαραίτητους ελέγχους.

Πότε θα κρατάς εσύ τον πομπό και πότε ο εκπαιδευτής

Στην πρώτη ίσως και στην δεύτερη πτήση ο εκπαιδευτής σου θα χειριστεί για αρκετή ώρα το μοντέλο σου, για να διαπιστώσει ότι είναι εντάξει. Τότε θα σου δώσει τον πομπό να το οδηγήσεις και εσύ. Θα πρέπει να τον ξαναπάρει για την προσγείωση. Γενικά στις πρώτες πτήσεις θα κάνει αυτός τις απογειώσεις και τις προσγειώσεις.

Κάθε φορά που το μοντέλο πέφτει σε κατάσταση ανάγκης πρέπει να ξαναπάρει τον πομπό για να το επαναφέρει σε ομαλή κατάσταση. Πολλές φορές επάνω στην ένταση της στιγμής ίσως αργήσεις να του δώσεις τον πομπό. Αλλά μη βρεθείς και στο άλλο άκρο να του δίνεις τον πομπό χωρίς να υπάρχει ουσιαστική ανάγκη. Αν το μοντέλο έχει αρκετό ύψος ασφαλείας, ο εκπαιδευτής θα προτιμήσει να σου πει τι ενέργειες να κάνεις για να το βγάλεις εσύ από την δύσκολη θέση. Αν πετάς με κρεμαστό πομπό, μπορεί να κάνει τις απαραίτητες μικροδιορθώσεις αν βγάλεις απλώς τα χέρια σου από τα sticks.

Βέβαια όλα αυτά είναι ευκολώτερα αν πετάτε με Buddy Box. Στην περίπτωση αυτή αρκεί να αφήσει ο εκπαιδευτής τον διακόπτη στον πομπό που κρατάει για να ξαναπάρει τον έλεγχο από εσένα.

Η ορολογία των εντολών

Ο εκπαιδευτής σου μιλάει μια "ξένη γλώσσα", μία αργκό που συνεννοούνται όλοι οι παλιοί αερομοντελιστές. Επάνω στην ένταση θα του ξεφύγουν πολλές τέτοιες λέξεις. Για να τον καταλαβαίνεις θα προηγηθεί ένα σύντομο φροντιστήριο. Να μερικές από τις συχνότερες λέξεις:
  • up (απ) = τράβα το stick σηκωθεί το πηδάλιο α/κ.
  • τράβα = το ίδιο με το up
  • down (ντάουν) = σπρώξε το stick να κατέβει το πηδάλιο α/κ
  • σπρώξε = το ίδιο με το down
  • φουλάρισε = σπρώξε το stick μπροστά να πάρει όλες τις στροφές ο κινητήρας
  • ανέβασε = το ίδιο με το φουλάρισε
  • ρελαντί = τράβα το stick πίσω να κατεβάσει όλες τις στροφές ο κινητήρας
  • κόψε = το ίδιο με το ρελαντί
  • ένα κλικ μπροστά ή ένα κλικ πίσω = κίνησε αντίστοιχα το stick του κινητήρα ένα σκαλοπάτι κάθε φορά .

Γνώρισε τον κινητήρα σου

Πριν επιχειρήσεις την πρώτη πτήση, πρέπει να στρώσεις τον κινητήρα σου. Μάθε την θέση του καρμπυρατέρ για εύκολο ξεκίνημα. Μη τον σφυρίξεις τελείως. Ρύθμισε την βελόνα λίγο στο "μπουκωμένο" για να μην σβήσει στην απογείωση ή όταν σηκώνει την μύτη στην άνοδο. Ελεγξε πριν την απογείωση την ρύθμιση αυτή σηκώνοντας ψηλά την μύτη του μοντέλου με τον κινητήρα φουλαρισμένο. Μη φέρεις την έλικα μπροστά στο πρόσωπό σου.

Καθώς αδειάζει η δεξαμενή το μίγμα στο φουλ και στο ρελαντί πτωχαίνουν σαν να έκλεινες κι άλλο την βελόνα. Ρύθμισε και έλεγξε το ρελαντί όχι μόνο με γεμάτη δεξαμενή αλλά και όταν έχει αδειάσει κατά τα 3/4. Το σίγουρο ρελαντί είναι εγγύηση για την ασφάλεια του μοντέλου.

 

[ Πτήση με μοντέλο δύο αξόνων ] - [ Απογείωση & προσγείωση ] [ Πτήση με μοντέλο τριών αξόνων ] - [ Διορθώσεις - τριμάρισμα ]

 


 

Πρώτη σελίδα/Home Περιεχόμενα