Η Επικίνδυνη Πτήση


[ Εισαγωγή ] - [ Στο εργαστήριο ] - [ Οι κίνδυνοι στο έδαφος ]
[ Ιδιαίτερες προφυλάξεις ] - [ Διαδικασίες ελέγχων ]
[ Ο επόπτης των πτήσεων ] - [ Επίλογος ] - [ Συναφή κεφάλαια ]

Οταν ένα τηλεκατευθυνόμενο μοντέλο πάθει βλάβη ή δεχτεί παρεμβολή, θα πέσει στο έδαφος. Μπορεί να πέσει επίσης από κακό χειρισμό. Είναι αυτονόητο ότι όταν είναι εκτός ελέγχου δε θα μπορεί να οδηγηθεί μακριά για να πέσει σε ασφαλές σημείο. Θα πέσει πολύ κοντά από εκεί που πέταγε. Τις περισσότερες φορές θα πέσει ακριβώς από κάτω.

Μπορούμε λοιπόν να ορίσουμε ότι:

"Η πτήση είναι επικίνδυνη όταν το μοντέλο πετάει κοντά ή επάνω από ανθρώπους, αυτοκίνητα, σπίτια κ.α."

Πολλοί ισχυρίζονται:

  • "Το δικό μου μοντέλο είναι ασφαλές".

  • "Τόσα χρόνια πετάει και δεν έπαθε τίποτε".

  • "Το ελέγχω πριν από κάθε πτήση".

  • "Φόρτιζα τις μπαταρίες όλη την νύχτα".

  • "Εγώ ξέρω να πετάω"

Ολα αυτά είναι θετικά στοιχεία για τον περιορισμό των πιθανοτήτων ενός ατυχήματος αλλά δεν είναι αρκετά. Οι έλεγχοι πριν από την πτήσησου δίνουν τη δυνατότητα να ανακαλύψεις κάποιο πρόβλημα που φαίνεται. Οπως μια χαλασμένη ντήζα, ένα ξεκολλημένο μεντεσέ, ένα χαλαρό παξιμάδι. Είναι όμως αδύνατο να βρεις αν το servo θα κλωτσήσει το γρανάζι του στην 1η ή την 100η υπερφόρτιση, αν θα ξεκολλήσει το καλώδιο της μπαταρίας από τους κραδασμούς ή αν ο δέκτης παρεμβληθεί απο εξωτερική αιτία, κ.α.

Επιμένεις ότι το μοντέλο σου είναι απρόσβλητο από αστοχίες και κακοτυχίες; Ακόμα και τα μοντέλα των πρωταθλητών δεν παύουν να είναι ερασιτεχνικές κατασκευές που μπορεί να αστοχήσουν σε χίλια δυό σημεία.

Συμβαίνει και στους καλύτερους !!!

Ετος 1966. Η "Ασφάλεια των Πτήσεων" σε νηπιακή ηλικία.
Πρωταθλητής Ευρωπαϊκού κράτους σε "επίδειξη" σπασίματος μπαλονιών, παρ' oλίγο να χτυπήσει τον εαυτό του και τον βοηθό του.

Πρέπει λοιπόν να μάθουμε να ζούμε με την βεβαιότητα ότι τα μοντέλα μας πέφτουν από βλάβη, από κακό χειρισμό, από παρεμβολή και άλλες αιτίες. Και πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι αν υπάρξει τέτοιο πρόβλημα πάντα θα πέσουν κάτω από το σημείο που πέταγαν εκείνη την στιγμή.

Ποιός μπορεί να είναι σίγουρος για το μοντέλο του;
Ο υπεύθυνος άνθρωπος έχει πάντα αμφιβολίες !

 

Για να αποφύγεις την επικίνδυνη πτήση

  • Μη πετάς αν έχεις πιεί οινοπνευματώδη ποτά ή έχεις πάρει φάρμακα που μπορούν να επηρεάσουν την ικανότητά σου να χειριστείς το μοντέλο.

  • Μη πετάς όταν φυσάει ισχυρός άνεμος.

  • Μη βάλεις στο μοντέλο μεγαλύτερο κινητήρα απ' ό,τι λέει το κατασκευαστικό του σχέδιο.

  • Απόφυγε τους πολύ μυτερούς κώνους της έλικας (spinner).

  • Να απογειώνεσαι και να προσγειώνεσαι παράλληλα με τον κεντρικό άξονα του εν χρήσει διαδρόμου και αντίθετα από την φορά του ανέμου, ή αν δεν φυσάει καθόλου, προς την κατεύθυνση απο-προσγειώσεων που ορίζει ο επόπτης.

  • Μετά την απογείωση κάνε την πρώτη στροφή του μοντέλου με τη φορά που θα το απομακρύνει από τα pits και τους θεατές. Δεν είναι σοβαρή δικαιολογία ότι ξέρεις μόνο δεξιές ή μόνο αριστερές στροφές.

  • Μην αφήσεις το μοντέλο να παραβιάσει το νοητό επίπεδο ασφαλείας, την "κόκκινη γραμμή" προς το μέρος των pits και των θεατών. Να σκέπτεσαι συνεχώς ότι το επίπεδο αυτό είναι αδιαπέραστο.

  • Οταν φυσάει άνεμος και μάλιστα πλάγιος, οι απογειώσεις και προσγειώσεις γίνονται πιό επικίνδυνες, γιατί το μοντέλο μπορεί εύκολα να παρασυρθεί. Η απογείωση να γίνεται πάντα από το σημείο του διαδρόμου που βρίσκεται μετά την θέση των υπόλοιπων χειριστών.

  • Παρακολούθα συνεχώς το μοντέλο. Αν αποσπάσεις την προσοχή σου υπάρχει ο κίνδυνος να μην το ξαναδείς έγκαιρα.

  • Πέτα με πρόγραμμα. Μην κάνεις άσκοπες κινήσεις. Μην κάνεις βυθίσεις που δεν ξέρεις που θα σε βγάλουν. Σε μεγάλες ταχύτητες μπορούν να συντονιστούν τα πηδάλια και να αποσπαστούν.

  • Κάνε όσα ακροβατικά θέλεις μακριά και ψηλά. Η χαμηλή διέλευση είναι το πιό επικίνδυνο "ακροβατικό". Κανένα πρόγραμμα ακροβατικών ασκήσεων δεν περιλαμβάνει τη "χαμηλή διέλευση".

  • Η "αναγκαστική" προσγείωση πρέπει να αναγγέλεται αμέσως και μεγαλόφωνα, ώστε οι υπόλοιποι να διευκολύνουν το μοντέλο που προσγειώνεται, ή στη χειρότερη περίπτωση να προφυλαχθούν. Προπονήσου στην ακρίβεια προσγειώσεων με σβηστό κινητήρα (για την προπόνηση ο κινητήρας θα μένει στο ρελαντί).

  • Αν ο κινητήρας σβήσει στην απογείωση, μην προσπαθήσεις να στρέψεις μαζί με τον άνεμο. Είναι ασφαλέστερο να προσγειωθείς μακριά αλλά κόντρα στον άνεμο.

  • Ποτέ μη πετάξεις για πρώτη φορά αδοκίμαστο μοντέλο μπροστά απο θεατές, ιδίως αν προέρχεται από επισκευή. Ανακοίνωσε ότι το μοντέλο δοκιμάζεται για πρώτη φορά. Οι πιθανότητες να μην πάει κάτι καλά, είναι αυξημένες στην πρώτη πτήση.

  • Αν είσαι αρχάριος ζήτησε τη βοήθεια ενός πεπειραμένου πριν από την απογείωση. Μπορεί να ξέρεις να χειρίζεσαι καλά ένα τύπο μοντέλου αλλά να είσαι και πάλι αρχάριος σε ένα μεγαλύτερο, γρηγορότερο ή πιό ευέλικτο μοντέλο. Ο επόπτης ευχαρίστως θα σου συστήσει κάποιον συνάδελφο για να σε βοηθήσει. Μην αγνοήσεις τις συμβουλές του ότι το μοντέλο σου μπορεί να θέλει μία σοβαρή επιδιόρθωση για να γίνει πτήσιμο.

  • Είναι γνωστό ότι η διάθεση για επίδειξη της χειριστικής ικανότητας - κοινώς φιγούρα - αυξάνεται ανάλογα με τον αριθμό των θεατών. Αν θέλεις να δείξεις ότι είσαι ο καλύτερος ακολούθησε το δρόμο της επίσημης άμιλλας. Πάρε μέρος στους αγώνες.

Τυπική αναπαράσταση του εναέριου χώρου πτήσεων σε σχέση με την κόκκινη γραμμή του διαδρόμου. Οι τρείς πλευρές σίγουρα διαφέρουν από μοντελοδρόμιο σε μοντελοδρόμιο. Η βάση όμως ποτέ. Βρίσκεται πάντα επάνω στην κόκκινη γραμμή.

  • Αν θέλεις να βοηθήσεις έναν αρχάριο, κάνε πρώτα ένα ολοκληρωμένο έλεγχο του μοντέλου του. Το να κατηγορείς μετά τον αρχάριο, ότι δεν είχε φτιάξει καλά το μοντέλο του είναι περιττό. Ο υπεύθυνος θα είσαι εσύ που το πέταξες χωρίς να το ελέγξεις. Κι αν δεν αισθάνεσαι ικανός να αναλάβεις έναν αρχάριο, καλύτερα να τον συστήσεις σε κάποιον άλλο με μεγαλύτερη πείρα.

  • Αν είσαι εκπαιδευτής συνεννοήσου εγκαίρως με το μαθητή σου πως θα αλλάζει χέρια ο πομπός και τι ορολογία θα χρησιμοποιείς. Αν χρησιμοποιείτε Buddy Box πρέπει να κινείτε τα stick της μηχανής παράλληλα, ώστε όταν του μεταβιβάσεις ή πάρεις τον έλεγχο να μη αλλάξει τις στροφές που είχε ο κινητήρας.

  • Μην πετάξεις μοντέλο σε επίδειξη, μπροστά σε θεατές, αν δεν έχει δοκιμαστεί προηγουμένως σε βαθμό που να μπορεί να θεωρηθεί ασφαλές. Μην πετάξεις σε επίδειξη όταν οι θεατές δεν είναι συγκεντρωμένοι πίσω από το επίπεδο ασφάλειας.

  • Η χρήση καπνογόνων είναι επικίνδυνη. Εκτός από τους προσωπικούς κινδύνους μπορούν να πάρουν φωτιά τα ξερά χόρτα από τα απορριπτόμενα αναμμένα καρβουνάκια.

  • Απαγορεύεται η ρίψη βαρέων ή αιχμηρών αντικειμένων από μοντέλα.

  • Αν το σύστημα τ/κ έχει υποστεί βαρειά προσγείωση (κοινώς πτώση) έλεγξε το πρώτα σε ένα αργό και ελαφρύ μοντέλο πριν το ξαναβάλεις σε ένα μεγάλο και γρήγορο.

    Πέτα μακρυά από τους ανθρώπους και μη ρισκάρεις οτιδήποτε !

    Δεν είναι δείγμα εξυπνάδας να πετάς πάνω από τα κεφάλια των υπολοίπων.

    Είναι έλλειψη κοινής λογικής !

    Αν εσύ αισθάνεσαι σιγουριά - που δηλώνει άγνοια ή ανευθυνότητα - σίγουρα δεν γνωρίζεις πως θα αντιδράσει το μοντέλο σου
    ή οι θεατές !

    [ Εισαγωγή ] - [ Στο εργαστήριο ] - [ Οι κίνδυνοι στο έδαφος ]
    [ Ιδιαίτερες προφυλάξεις ] - [ Διαδικασίες ελέγχων ]
    [ Ο επόπτης των πτήσεων ] - [ Επίλογος ] - [ Συναφή κεφάλαια ]


 

Πρώτη σελίδα/Home Περιεχόμενα