Διαδικασίες Ελέγχων - (Check Lists)


[ Εισαγωγή ] - [ Στο εργαστήριο ] - [ Οι κίνδυνοι στο έδαφος ]
[ Η επικίνδυνη πτήση ] - [ Ιδιαίτερες προφυλάξεις ] -
[ Ο επόπτης των πτήσεων ] - [ Επίλογος ] - [ Συναφή κεφάλαια ]

Οι διαδικασίες ελέγχων αν και έχουν συνταχθεί με βάση τα μηχανοκίνητα μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ισχύουν και για τα ηλεκτροκίνητα και τα ανεμόπτερα. Επίσης ισχύουν για τα ελικόπτερα για τα οποία υπάρχει και συμπληρωματικός πίνακας στο τέλος της σελίδας.

Το βράδυ πριν την εξόρμηση έλεγξε ότι:

  1. Το Κέντρο Βάρους είναι στη σωστή θέση.
  2. Ο πρώτος νομέας (που βιδώνει η βάση της μηχανής) είναι στερεωμένος και στεγανοποιημένος.
  3. Ο χώρος της δεξαμενής είναι στεγανοποιημένος.
  4. Η έλικα είναι ζυγισμένη και δεν έχει ραγίσματα.
  5. Οι βίδες στερέωσης του κινητήρα και της βάσης του είναι σφιχτά βιδωμένες.
  6. Ο σιγαστήρας, το καρμπυρατέρ, το μπουζί και το spinner με την έλικα είναι βιδωμένα καλά στον κινητήρα. Το spinner δεν πιέζει την έλικα στα περιμετρικά του ανοίγματα.
  7. Η δεξαμενή είναι στεγανή, το φίλτρο καθαρό, τα σωληνάκια εφαρμόζουν και δεν είναι τσακισμένα ή τρυπημένα.
  8. Το cowl είναι βιδωμένο.
  9. Το σύστημα προσγείωσης είναι στερεωμένο, οι ρόδες ευθυγραμμισμένες, γυρίζουν χωρίς να μαγκώνουν.
  10. Οι αεροδυναμικές επιφάνειες δεν είναι σκευρωμένες και η επένδυση δεν είναι σκισμένη ή ζαρωμένη.
  11. Οι μεντεσέδες είναι στερωμένοι και δεν έχουν τζόγους.
  12. Οι ντήζες και τα πηδάλια κινούνται ελεύθερα (όταν είναι αποσυνδεδεμένα από τα σέρβο). Ομοίως το βαρελάκι του καρμπυρατέρ.
  13. Τα horn των πηδαλίων, τα μπράτσα των servo και τα ακρόντηζα είναι ασφαλισμένα και δεν έχουν τζόγους.
  14. Τα servo είναι βιδωμένα, τα αντικραδασμικά λάστιχα δεν είναι υπερπιεσμένα.
  15. Ο δέκτης και η μπαταρία είναι τυλιγμένα με αρκετό σφουγγάρι και δεν μπορούν να μετακινηθούν κάτω από τις καταπονήσεις της πτήσης.
  16. Ο διακόπτης του δέκτη είναι καθαρός από λάδια και η κεραία αγκιστρωμένη στην άκρη της χωρίς να είναι παρατεντωμένη.
  17. Ο δέκτης και ο πομπός έχουν το σωστό ζευγάρι των κρυστάλλων.

    Ανοιξε τους διακόπτες του πομπού και του δέκτη.

  18. Η κίνηση κάθε servo - ντήζας- πηδαλίου μέσω των σημάτων του πομπού πρέπει να γίνεται ελεύθερα. Τα μπράτσα δεν μαγκώνουν μεταξύ τους ή με τα ακρόντηζα.
  19. Οι κινήσεις των πηδαλίων γίνονται προς τη σωστή φορά και στη σωστή γωνία εκτροπής. Στα ουδέτερα σημεία των sticks τα πηδάλια επανέρχονται στο κέντρο τους.
  20. Τα σέρβο δεν βουίζουν στην κατάσταση ηρεμίας τους που σημαίνει ότι κάτι τα εμποδίζει να επανέλθουν στο απόλυτο κέντρο τους.

Σβήσε τους διακόπτες του δέκτη και του πομπού.

Βάλε τις δύο μπαταρίες να φορτίσουν το βράδυ (αν δεν έχουν ήδη φορτιστεί).

Πριν ξεκινήσεις για το μοντελοδρόμιο

  1. Πριν αποσυνδέσεις τις μπαταρίες από τον φορτωτή έλεγξε αν τα φωτάκια του είναι αναμμένα, σημάδι ότι δεν κόπηκε κάποιο καλώδιο ή δεν κάηκε η ασφάλεια στην εξέλιξη της φόρτισης.
  2. Αν έχεις χρονοδιακόπτη δες ότι δεν έχει υστέρηση, δηλ. ότι δεν υπήρχε διακοπή του ρεύματος στη διάρκεια της φόρτισης.
  3. Πρόσεξε να μην ανοίξει κάποιος από τους διακόπτες του δέκτη ή του πομπού στη μεταφορά. Για μεγαλύτερη εξασφάλιση αποσύνδεσε την μπαταρία του δέκτη και βάλε τον πομπό σε ένα κουτί για τη μεταφορά.
  4. Πάρε μαζί στο μοντελοδρόμιο ένα κουτί πρώτων βοηθειών (αν και υποτίθεται ότι υπάρχει σε κάθε αυτοκίνητο). Καλό είναι επίσης να ξέρεις ποιο είναι το εφημερεύον νοσοκομείο και πώς να πας σ' αυτό.

Διερωτάσαι αν κάτι είναι ή δεν είναι σωστό;

.... τότε, ΣΙΓΟΥΡΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ !!!

Οταν φθάσεις στο μοντελοδρόμιο

  1. Ελεγξε μήπως έχει σπάσει κάτι στη μεταφορά. Αν διαπιστώσεις ότι ένας διακόπτης είναι ανοιχτός, καλύτερα να μην πετάξεις. Δεν είναι δυνατόν να ξέρεις πόσο φορτίο έχει μείνει μέσα στην μπαταρία. Τότε βάλε τις εφεδρικές μπαταρίες.
  2. Οταν συνδέεις το φτερό στην άτρακτο, πρόσεχε να μη μαγκώσει ανάμεσα κάποιο από τα καλώδια των servo. Αν χρησιμοποιείς λάστιχα, έλεγξέ τα ένα-ένα ότι έχουν την ζη- τούμενη αντοχή. Για ένα 40ρι βάλε στο φτερό τουλάχιστον 8-10 λάστιχα (4+4 ή 5+5) πάχους 5Χ1 χιλ.
  3. Οταν γεμίζεις την δεξαμενή με καύσιμο βεβαιώσου ότι αυτή ή τα σωληνάκια δεν έχουν διαρροή.

    ΠΑΡΕ ΑΔΕΙΑ ΓΙΑ ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΣΥΧΝΟΤΗΤΑΣ και έλεγξε:

  4. Την εμβέλεια.
  5. Την επενέργεια και τις θέσεις του fail safe (όταν υπάρχει).

Πριν από κάθε πτήση

ΠΑΡΕ ΑΔΕΙΑ ΓΙΑ ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΣΥΧΝΟΤΗΤΑΣ και έλεγξε αν:

  1. Η κεραία του πομπού είναι ανεπτυγμένη και βιδωμένη καλά.
  2. Η τάση της μπαταρίας του δέκτη και η ένδειξη του οργάνου του πομπού είναι εντός ορίων.
  3. Τα πηδάλια, το καρμπυρατέρ, το ανασυρόμενο σύστημα προσγείωσης κ.λ.π. κινούνται προς την σωστή φορά.
  4. Τα trim, τα dual rates και οι διακόπτες των πρόσθετων καναλιών είναι στην επιθυμητή θέση για την απογείωση.
  5. Η έλικα δεν έχει ρωγμές, τα δύο φύλλα της είναι συμμετρικά και είναι βιδωμένη καλά.
  6. Οι βίδες στήριξης, η βάση και ο νομέας του κινητήρα είναι εντάξει.
  7. Η δεξαμενή έχει καύσιμο.

Πριν την απογείωση

  1. Τα πηδάλια κινούνται ελεύθερα και στην σωστή φορά με την κίνηση των stick.
  2. Ο κινητήρας μπορεί να λειτουργήσει στην θέση ανόδου (με την μύτη ανασηκωμένη στις 45ο και κρατάει ρελαντί.
  3. Επαλήθευσε τη διεύθυνση του ανέμου ή τη συμφωνημένη διεύθυνση απο-προσγειώσεων.
  4. Βεβαιώσου ότι δεν έρχεται άλλο μοντέλο για προσγείωση.
  5. Βάλε το μοντέλο εσύ ή ο βοηθός στον διάδρομο. Μπορείς επίσης να το τροχοδρομήσεις έως το σημείο απογείωσης, ή να το απογειώσεις εσύ ή ο βοηθός από το χέρι.

Μετά την απογείωση

  1. Κάνε την πρώτη στροφή αντίθετα από τη γραμμή ασφάλειας.
  2. Εσύ πήγαινε αμέσως στη θέση των χειριστών και ο βοηθός σου έξω από το διάδρομο.

Πριν την προσγείωση

  1. Φώναξε δυνατά ότι σκοπεύεις να προσγειωθείς.
  2. Ελεγξε ότι ο διάδρομος είναι ελεύθερος. Σε περίπτωση που δεν είναι, επανακύκλωσε ή αν έχει σβήσει ο κινητήρας πιάσε έξω από τον διάδρομο αν έτσι εξασφαλίζεις την ακεραιότητα άλλων.

Μετά την προσγείωση

  1. Φώναξε δυνατά ότι σκοπεύεις να μπείς / να διασταυρώσεις το διάδρομο. Ελεγξε το χώρο πριν πας να πάρεις το μοντέλο από το σημείο που έχει ακινητοποιηθεί (εσύ ή ο βοηθός).
  2. Απομάκρυνε σύντομα το μοντέλο από το διάδρομο.
  3. Κλείσε τους διακόπτες του δέκτη και του πομπού. Σύμπτηξε την κεραία του πομπού. Βγάλε το μανταλάκι από τον πίνακα των συχνοτήτων (ή δώσε πίσω το μανταλάκι ανάλογα).
  4. Ελεγξε για φθορές: σύστημα προσγείωσης, έλικα, spinner, βάση μηχανής, άτρακτο, φτερά, ουραίο, κεραία, βάση και μπράτσα servo κ.λ.π.
  5. Κάλυψε τον κινητήρα με ένα πανί.
  6. Ελεγξε την κατάσταση της μπαταρίας του δέκτη με το ESV.

 

CHECK LIST ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΩΝ

(Συμπληρώνει το γενικό check list)

Πριν από κάθε πτήση

Βγάλε την καλύπτρα και έλεγξε, μεταξύ άλλων , ότι:

  1. Ο ρότορας/το στροφείο γυρίζει με το χέρι ελεύθερα χωρίς "δαγκώματα", τα φύλλα δεν έχουν ραγίσματα, οι βίδες της άρθρωσής τους είναι σφιγμένες όσο πρέπει.
  2. Τα ball links δεν έχουν τζόγους, οι ντήζες δεν είναι τσακισμένες, τα παξιμάδια και οι βίδες είναι σφιγμένα.
  3. Δεν υπάρχει υπερβολικός τζόγος στο σύστημα μετάδοσης της κίνησης.
  4. Η κεραία δεν μπορεί να μπλεχτεί πουθενά στην εξέλιξη της πτήσης.
  5. Το οριζόντιο και κατακόρυφο πτερύγιο είναι στερεωμένα και δεν έχουν ραγίσματα.
  6. Είναι λιπασμένα όλα τα σημεία που πρέπει.
  7. Το fail safe κατεβάζει τις στροφές στο ρελαντί.

Στερέωσε και πάλι καλά την καλύπτρα.

Πριν την απογείωση

  1. Ο ιμάντας εκκίνησης (όταν υπάρχει) είναι στερεωμένος στα ειδικά άγκιστρα.
  2. Δεν εμφανίζονται υπερβολικοί κραδασμοί όταν φουλάρει ο κινητήρας.
  3. Τα φύλλα του ρότορα είναι ζυγοσταθμισμένα δυναμικά (tracking).
  4. Οι θεατές βρίσκονται σε απόσταση ασφάλειας.

Ποτέ μη συμπεράνεις ότι κάτι που δεν είναι σωστό μπορεί να αντέξει σε μία ακόμα πτήση .......

..... σίγουρα δεν θα διορθωθεί από μόνο του ......

..... το πιό πιθανό είναι ότι θα χειροτερέψει!!!

[ Εισαγωγή ] - [ Στο εργαστήριο ] - [ Οι κίνδυνοι στο έδαφος ]
[ Η επικίνδυνη πτήση ] - [ Ιδιαίτερες προφυλάξεις ] -
[ Ο επόπτης των πτήσεων ] - [ Επίλογος ] - [ Συναφή κεφάλαια ]


 

Πρώτη σελίδα/Home Περιεχόμενα