Η εκκίνηση

Α' μέρος

Β' μέρος - Γ' μέρος


[ Τύποι κινητήρων ] - [ Τα μέρη των κινητήρων ] - [ Αρχή λειτουργίας ] - [ Ο κυβισμός ] - [ Το στρώσιμο ] - [ Κινητήρες ABC ] - [ Το καρμπυρατέρ ] - [ Σιγαστήρες ] - [ Συντονιζόμενες εξατμίσεις ] - [ Ροπή και Ισχύς ] - [ Φροντίδα - Συντήρηση ] - [ Βάσεις ] - [ Ψύξη ] - [ Δεξαμενές υγρών καυσίμων ] - [ Το μπουζί πυράκτωσης ] - [ Καύσιμα ] - [ Η έλικα ]

 

ΕΚΚΙΝΗΣΗ ΚΙΝΗΤΗΡΩΝ GLOW

Χρειάζεται τέχνη για να βάλω μπροστά τον κινητήρα μου;

Για να ξεκινήσει ένας κινητήρας glow πρέπει να του εξασφαλίσεις καύσιμο, αναμμένο μπουζί και συμπίεση. Αυτό όπως θα δεις δεν είναι δύσκολο. Κανείς όμως δεν αρνείται ότι κάθε κινητήρας θέλει και τα κόλπα του, ανάλογα με το αν είναι ζεστός ή κρύος, στερεωμένος όρθια, πλάγια ή ανάποδα, καινούργιος ή πολυδουλεμένος κ.λ.π.

Θα περιγράψουμε τις κλασσικές ενέργειες για την εκκίνηση ενός στρωμένου δίχρονου κινητήρα, όταν είναι στεγνός και κρύος και θα συμπληρώσουμε παραλλαγές για τον αντίστοιχο τετράχρονο. Για τις ιδιαιτερότητες του συγκεκριμένου κινητήρα σου μην αμελήσεις να συμβουλευθείς τις οδηγίες που τον συνοδεύουν, πριν επιχειρήσεις να τον βάλεις μπροστά.

 

ΕΚΚΙΝΗΣΗ ΔΙΧΡΟΝΟΥ GLOW R/C

Προετοιμασία

  • Στερέωσε τον κινητήρα στην βάση του στο δοκιμαστήριο ή στο μοντέλο. Μην επιχειρήσεις να βάλεις μπροστά κινητήρα κρατώντας τον στο χέρι.

  • Βίδωσε την έλικα έτσι ώστε όταν το έμβολο βρίσκεται στη αρχή της συμπίεσής του (δηλαδή όταν προβάλλει μικρή αντίσταση) τα πτερύγια της δίφυλλης έλικας να αντιστοιχούν στην ώρα 8:10 ή 9:15 του ρολογιού. Αυτή η θέση συνδυάζει την ευκολία της εκκίνησης με το χέρι, και φέρνει τα πτερύγια σε οριζόντια θέση μετά το σβύσιμο για να μην ακουμπήσει στο έδαφος κατά την προσγείωση. Κατά τα άλλα η θέση της έλικας είναι αδιάφορη για την σωστή λειτουργία του.
  • Αν θα χρησιμοποιήσεις starter, εφάρμοσε στην έλικα ένα κώνο (spinner) που θα ταιριάζει στο λαστιχένιο adaptor του starter. Το spinner να είναι καθαρό από λάδια. Απόφυγε την απ'ευθείας επαφή του starter με το παξιμάδι και την έλικα εκτός αν έχεις το ειδικό adaptor.
  • Σύνδεσε την δεξαμενή και το καρμπυρατέρ με το κατάλληλο σωληνάκι, παρεμβάλλοντας ένα φίλτρο.

  • Πριν βιδώσεις το μπουζί ρύθμισε την τάση να ανάβει σε χρώμα πορτοκαλί.
  • Γέμισε την δεξαμενή με καύσιμο.

  • Ξεβίδωσε την βελόνα όσες στροφές λένε οι οδηγίες (περίπου 2 έως 3,5 στροφές από την κλειστή θέση), χωρίς αυτό να είναι απόλυτο. Πολύ σύντομα θα βρεις πειραματιζόμενος την ιδανική της θέση.

Το κέρασμα

Το καρμπυρατέρ δεν τραβάει καύσιμο πριν ξεκινήσει ο κινητήρας, γι' αυτό το λιγοστό απαραίτητο καύσιμο στον θάλαμο θα το ρίξεις εσύ.

Για να κεράσεις τον κινητήρα:

  • Αν ο κινητήρας είναι στερεωμένος πλάγια ή ανάποδα, γύρνα το μοντέλο για να τον κεράσεις σε όρθια θέση.
  • Αν έχεις ήδη συνδεδεμένη την μπαταρία στο μπουζί, αποσύνδεσέ την (προαιρετικά).

  • Ανοιξε το βαρελάκι του καρμπυρατέρ.

    Κέρασμα χωρίς την βοήθεια starter

  • Βάλε το δάχτυλό σου να κλείσει τελείως η εισαγωγή και γύρισε την έλικα αργά να τραβηχτεί καύσιμο στο σωληνάκι.
    Στο δεύτερο μισό του κύκλου (όταν το έμβολο κατεβαίνει), πρέπει να ανασηκώνεις το δάκτυλο, γιατί αλλιώς το καύσιμο θα επιστρέφει στην δεξαμενή.
    Κάνε όσες περιστροφές αναρρόφησης χρειάζονται έως ότου δεις το καύσιμο να φθάνει στο καρμπυρατέρ. Τότε κάνε ακόμα 3 - 4 αναρροφήσεις για να μπει καύσιμο στο κάρτερ.
  • Κτύπα γρήγορα την έλικα να διασκορπιστεί το καύσιμο, να λιπάνει τα ευαίσθητα μέρη, και να ανεβάσει ικανή ποσότητα και στον θάλαμο.

  • Εναλλακτικά το κέρασμα γίνεται ρίχνοντας απ' ευθείας μερικές σταγόνες καύσιμο μέσα στο χωνί του καρμπυρατέρ και στην θυρίδα της εξάτμισης. Το δεύτερο είναι εφικτό (με την βοήθεια βελόνας), μόνο αν ο κινητήρας έχει ειδική τρύπα για κέρασμα στον σιγαστήρα, ή αν δεν έχει σιγαστήρα.

    Κέρασμα με την βοήθεια starter.
  • Με ανοικτό το βαρελάκι του καρμπυρατέρ εφάρμοσε το starter στον κώνο για μερικά δευτερόλεπτα. Αυτό είναι αρκετό για να τραβήξει καύσιμο. Αν δεν τραβάει κάνε το ίδιο κρατώντας συνεχώς κλειστή την εισαγωγή με το δάκτυλο.
  • Αν ο κινητήρας έχει αντλία, ή σύστημα πίεσης, η αρχική περιστροφή με το starter θα φέρει καύσιμο μέσα στην αντλία, που στη συνέχεια θα το σπρώξει στο καρμπυρατέρ, ή θα σηκώσει αντίστοιχα πίεση στην δεξαμενή. Παρατεταμένη χρήση starter σε συνδυασμό με συστήματα πίεσης/αντλίας, προκαλεί εύκολα υδραυλικό κλείδωμα.
  • Υπενθύμιση: το υπερβολικό κέρασμα θα μπουκώσει τον κινητήρα, το λιγοστό θα τον αφήσει στεγνό.

Η πυράκτωση του μπουζί

Ενωσε την μπαταρία με το μπουζί. Για καλή επαφή χρησιμοποίησε ένα από τα ειδικά μανταλάκια. Πιθανόν να ακούσεις ένα ελαφρύ σφύριγμα καθώς το καύσιμο ακουμπάει στο πυρωμένο νήμα. Αυτό είναι καλή ένδειξη ότι έχεις εξασφαλίσει τους δύο από τους τρείς απαραίτητους παράγοντες.

Ο κινητήρας μπορεί να πάρει το ίδιο εύκολα μπροστά με τελείως ανοικτό καρμπυρατέρ, αλλά είναι πολύ καλύτερα και ασφαλέστερα να ξεκινήσει στο ρελαντί. Κλείσε το καρμπυρατέρ στην θέση του ρελαντί ή λίγο πιό ανοικτό.

Το αργό γύρισμα με το χέρι

Η σωστή περιστροφή της έλικας είναι η αντίθετη απ' ότι των δεικτών του ρολογιού (όταν κοιτάμε τον κινητήρα από μπροστά).

Γύρνα μιά - δυό φορές την έλικα κρατώντας την σφιχτά. Αν νοιώσεις ένα μικρό κλώτσημα (ανάφλεξη) ο κινητήρας είναι έτοιμος να πάρει μπροστά. Αν νοιώσεις μεγάλο κλώτσημα (προανάφλεξη) συνέχισε την αργή περιστροφή έως ότου κάψει την περίσσεια του καύσιμου που έχει ο θάλαμος, ή κάνε τις άλλες ενδεδειγμένες ενέργειες για να τον ξεμπουκώσεις.

Η εκκίνηση με το starter

To starter είναι μία ηλεκτρική μίζα με αποστολή την ταχύτερη και ασφαλέστερη εκκίνηση. Πολλές φορές είναι και η μόνη λύση.

Κάνε τις ενέργειες που προαναφέραμε και γύρνα την έλικα με το χέρι να νοιώσεις αν κλωτσάει.

Αν όλα είναι ικανοποιητικά, κλείσε το καρμπυρατέρ στην θέση ρελαντί, και εφάρμοσε το starter στον κώνο όσο το δυνατόν πιό ευθυγραμμισμένο. Το μοντέλο πρέπει να το κρατάει ο βοηθός.

Πάτα τον διακόπτη του starter για μερικά δευτερόλεπτα. Αυτή η μικρή βοήθεια είναι αρκετή για να πάρει μπροστά. Αν και με την δεύτερη σύντομη προσπάθεια δεν ξεκινήσει, μη συνεχίσεις πριν λύσεις το πρόβλημα.

Υπερβολική χρήση του starter μπορεί να φθείρει και τα δύο μέρη και να γίνει αιτία για ένα μεγάλο μπούκωμα ιδίως αν ο κινητήρας έχει αντλία.

Οταν υπάρχει κανονικός κώνος (spinner) θα εφαρμόσεις το λάστιχο με την μεγάλη διάμετρο. Αν υπάρχει μικρός κώνος (safety nut) θα εφαρμόσεις το λάστιχο με την μικρή διάμτρο. Υπάρχει και λάστιχο με εξοχές για εφαρμογή απ' ευθείας σε έλικα χωρίς κανένα είδος κώνου (δεν συνιστούμε αυτή την περίπτωση).

Στη φωτογραφία φαίνεται ένα από τα πρώτα χειροκίνητα starters (εποχή 1960), που λειτουργούσε τραβώντας με δύναμη ένα κομμάτι τυλιγμένου σπάγγου .

Το κλασσικό χτύπημα της έλικας με το χέρι

  • Φέρε την έλικα στην θέση που αρχίζει η συμπίεση και δώσε με το chicken stick ή το δάκτυλο, ένα γερό σπρώξιμο στο δεξί πτερύγιο, προς την αντίθετη φορά του ρολογιού να υπερνικήσεις την συμπίεση.
  • Μόλις νοιώσεις ότι το έμβολο περνάει από το επάνω νεκρό σημείο τράβα γρήγορα το stick (ή το χέρι αντίστοιχα λυγίζοντας και τα δάχτυλα), να αποφύγεις το επερχόμενο πτερύγιο.
  • Οσο πιό κοντά στον άξονα σπρώξεις το πτερύγιο τόσο πιό απότομη και αποδοτική θα είναι η ώθησή του.
Το μίγμα θα αναφλεγεί καθώς το έμβολο περνάει από το επάνω νεκρό σημείο. Η άνοδος και η διέλευση από το σημείο αυτό πρέπει να γίνει με μεγάλη ταχύτητα και προϋποθέτει εξάσκηση. Η βραδύτητα είναι ο κυριώτερος λόγος αποτυχίας. Σπάνια ο κινητήρας ξεκινάει με το πρώτο κτύπημα.

Βοηθήματα για ασφαλή εκκίνηση με το χέρι. Αριστερά: κάλυμμα δάκτυλου (υπάρχει και για δύο δάκτυλα). Δεξιά: το chicken stick, ξύλο καλυμένο στην άκρη με μαλακό υλικό.

 

Αφού πάρει μπροστά

  • Αν οι ρυθμίσεις ήταν σωστές θα συνεχίσει να δουλεύει σε χαμηλές στροφές.
  • Ανοιξε μαλακά το καρμπυρατέρ να αυξηθούν οι στροφές.
  • Βγάλε το μανταλάκι/πιπάκι και χωρίς βιασύνη κλείσε σιγά - σιγά την βελόνα να αυξήσει κι' άλλο τις στροφές του έως την επιθυμητή γρήγορη λειτουργία. Από την μέγιστη λειτουργία ξεβίδωσε μερικά "κλικ" την βελόνα να πέσουν 200-300 στροφές.
  • Ο κινητήρας δεν θα πάθει τίποτε αν το μανταλάκι μείνει ενωμένο με το μπουζί περισσότερη ώρα, αλλά η τελική ρύθμιση της μεγάλης βελόνας θα γίνει χωρίς να είναι ενωμένη η μπαταρία στο μπουζί.

Τι να κάνω αν μπουκώσει;

Το καύσιμο είναι ασυμπίεστο. Αν μπεί πολύ καύσιμο στον κύλινδρο δεν επιτρέπει στο έμβολο να ολοκληρώσει την διαδρομή του. Αυτό καλείται υδραυλικό μπλοκάρισμα. Αν επιχειρήσεις να γυρίσεις τον άξονα (είτε με το starter είτε με το χέρι), υπάρχει κίνδυνος να ξεβιδωθεί η έλικα ή να σταβώσει η μπιέλα.

Για να ξεμπουκώσεις τον κινητήρα:

  • Αποσύνδεσε την μπαταρία.
  • Κλείσε τελείως την μεγάλη βελόνα ή βγάλε το σωληνάκι τροφοδοσίας, ή στραγγάλισέ το με ένα μανταλάκι.
  • Στρίψε το μοντέλο έτσι ώστε η εξάτμιση να βρεθεί προς τα κάτω. Γύρνα την έλικα να φύγει το περισσευούμενο καύσιμο
  • Εναλλακτικά βγάλε το μπουζί (και την φλάντζα του), βάλε ένα χαρτομάντηλο επάνω από την ανοιχτή τρύπα της κεφαλής και γύρνα τον άξονα με το starter.

Πως θα τον σβήσω;

Εν γένει μπορείς να σβήσεις ένα κινητήρα κάνοντας το μίγμα πολύ πλούσιο, ή κόβοντας την παροχή του καύσιμου. Ας δούμε πως:

Κινητήρας C/L, με απλό καρμπυρατέρ.

Εν πτήσει:
Στα μοντέλα κυκλικής πτήσης, δεν υπάρχει έλεγχος του κινητήρα. Θα σβήσει μόλις τελειώσει το καύσιμο. Καθώς καίει τις τελευταίες σταγόνες του καύσιμου, το μίγμα γίνεται πτωχό, οι στροφές αυξάνουν και ξαφνικά ησυχία.

Στο έδαφος:

  • Ανοιξε τελείως την βελόνα για να μπουκώσει και να σβήσει το μπουζί, ή
  • Βάλε το δάκτυλο στην εισαγωγή για να κόψεις την παροχή του αέρα, ή
  • Τράβα το σωληνάκι από την μπάρα του καρμπυρατέρ, ή
  • Τσάκισε το σωληνάκι (όχι απλός στραγγαλισμός με πίεση).

Μην αφήσεις να τελειώσει το καύσιμο στην δεξαμενή (δεν στραγγίζει γρήγορα όπως στην πτήση). Μην προσπαθήσεις να κλείσεις την βελόνα για να πτωχύνεις το μίγμα έξω από τα όρια ανάφλεξης.
Μέχρι να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, ο κινητήρας θα λειτουργήσει αρκετά δευτερόλεπτα με πτωχό μίγμα θα ανεβάσει μεγάλη θερμοκρασία και πιθανόν να καταστραφεί. Το ίδιο μπορεί να συμβεί αν αντί να τσακίσεις, πιέσεις το σωληνάκι. Τα τοιχώματα του σωλήνα είναι χοντρά, και ο στραγγαλισμός μπορεί να μην είναι ολικός. Και πάλι το καύσιμο θα εξακολουθεί να ρέει, και το μίγμα θα γίνει πτωχό.
Αντίθετα, κόβωντας την παροχή τραβώντας το σωληνάκι ο χρόνος που μεσολαβεί έως ότου σβήσει είναι συγκριτικά πολύ μικρότερος και δεν κινδυνεύει από υπερθέρμανση.

Κινητήρας με καρμπυρατέρ R/C

Εν πτήσει:
  • Κατέβασε τις στροφές στο ρελαντί. Τράβα το trim του πομπού να κλείσει όλο το βαρελάκι.

Στο έδαφος:

  • Οτι αναφέρεται για το απλό καρμπυρατέρ και επι πλέον:
  • Κατέβασε τις στροφές στο ρελαντί. Τράβα το trim του πομπού να κλείσει όλο το βαρελάκι.

Ορισμένοι από τους παραπάνω τρόπους αφήνουν τον κινητήρα στεγνό, ενώ άλλοι τον αφήνουν με μικρή ποσότητα καύσιμου. Η επιλογή ενός εξ αυτών εξαρτάται από το αν θα ακολουθήσει κι' αλλη πτήση. Αν ναι, όλοι είναι επιλέξιμοι. Ομως αν δεν σκοπεύεις να κάνεις άλλη πτήση, πρέπει να επιλέξεις τρόπο που θα τον αφήσει οπωσδήποτε στεγνό.
Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που αναγκαζόμαστε να εκκινήσουμε τον κινητήρα απλά για να κάψει το λιγοστό καύσιμο που έχει μείνει μέσα του πριν πάμε σπίτι.

Θα ακολουθήσω διαφορετική διαδικασία για την επανεκκίνηση την ίδια μέρα;

  • Μη πειράξεις την βελόνα. Αν είχε σβήσει στο ρελαντί μάλλον δεν θα χρειαστεί νέο κέρασμα, αν και κάθε κινητήρας έχει τις δικές του ιδιοτροπίες.
  • Ανοιξε το καρμπυρατέρ στη θέση εκκίνησης και ακολούθησε την κλασσική διαδικασία.
  • Αν είναι ζεστός και δεν εμφανίζει αρκετή συμπίεση, ίσως να μην μπορεί να πάρει μπροστά με το χέρι. Θα περιμένεις να κρυώσει φυσιολογικά. Με το starter δεν θα υπάρχει πρόβλημα.

Μπορεί να ξεκινήσει ο glow χωρίς να είναι συνδεδεμένη η μπαταρία στο μπουζί;

Σπάνια μεν, αλλά ΝΑΙ - ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΥΤΗ Η ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΑ. Αν όλες οι συνθήκες είναι ευνοϊκές το μίγμα αέρα καύσιμου μπορεί να αναφλεγεί με την ταχεία περιστροφή της έλικας. Μου έχει συμβεί προσωπικά, μία φορά (καλοκαίρι), και υπάρχουν αντίστοιχες αναφορές από τους αερομοντελιστές της Δράμας, και άλλων κρατών.

 

ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΚΙΝΗΣΗ ΤΩΝ ΚΙΝΗΤΗΡΩΝ C/L

Οι κινητήρες αυτοί δεν έχουν καρμπυρατέρ R/C. Ετσι μόλις μπροστά, επιταχύνουν αμέσως. Σε αυτές τις περιπτώσεις πρέπει να ενημερωθεί σωστά ο βοηθός, να κρατάει το αεροπλάνο γερά.

 

ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΚΙΝΗΣΗ ΤΩΝ COX

Οι μικροί κινητήρες COX, με διάφραγμα (.020 & .049), δεν έχουν την δυνατότητα αναρρόφησης καύσιμου όταν δεν λειτουργούν. Επιπρόσθετα η εισαγωγή αέρα είναι κρυμμένη στο πίσω μέρος της δεξαμενής. Αυτό σημαίνει ότι ο μόνος τρόπος για να φέρουμε καύσιμο στον κύλινδρο είναι το κέρασμα.

Γύρισε την έλικα όσο χρειάζεται να κατέβει το έμβολο και να ανοίξουν οι θυρίδες της εξάτμισης. Ρίξε με μία σύριγγα ή άλλο υδροβολέα μέσα στον κύλινδρο αρκετές σταγόνες καύσιμου. Κτύπα την έλικα με το chiken stick ή με το starter. Αν δεν ξεκινήσει αμέσως, ξανακέρασε.

Αυτή η διαδικασία προτείνεται και για τις υπόλοιπες μικρές COX που έχουν κανονικό καρμπυρατέρ στο μπροστινό μέρος.

Ορισμένες μικρές COX (και άλλες μάρκες) έχουν ελατήριο εκκίνησης. Αυτό διευκολύνει όταν δεν υπάρχει starter. Εμπλέκουμε την έλικα στο ελατήριο, γυρίζουμε αντίθετα όσο επιτρέπει το μήκος του ελατήριου, και αφήνουμε την έλικα να γυρίσει προς την φορά λειτουργίας.

Αν ο κινητήρας COX ξεκινάει και σβήνει σχεδόν αμέσως:

  • αν αρχικά αυξήσει τις στροφές, και μετά σβήσει, σημαίνει ότι καίει μόνο το καύσιμο του "κεράσματος" - άνοιξε λίγο ακόμα την βελόνα.
  • αν ο κινητήρας ξεκινάει αλλά σβήνει με βαθμιαία ελάττωση των στροφών, κλείσε λίγο την βελόνα.

Β' μέρος - Γ' μέρος

[ Τύποι κινητήρων ] - [ Τα μέρη των κινητήρων ] - [ Αρχή λειτουργίας ] - [ Ο κυβισμός ] - [ Το στρώσιμο ] - [ Κινητήρες ABC ] - [ Το καρμπυρατέρ ] - [ Σιγαστήρες ] - [ Συντονιζόμενες εξατμίσεις ] - [ Ροπή και Ισχύς ] - [ Φροντίδα - Συντήρηση ] - [ Βάσεις ] - [ Ψύξη ] - [ Δεξαμενές υγρών καυσίμων ] - [ Το μπουζί πυράκτωσης ] - [ Καύσιμα ] - [ Η έλικα ]


 

Πρώτη σελίδα/Home Περιεχόμενα