Ψύξη


[ Τύποι κινητήρων ] - [ Τα μέρη των κινητήρων ] - [ Αρχή λειτουργίας ] - [ Ο κυβισμός ] - [ Η εκκίνηση ] - [ Το στρώσιμο ] - [ Κινητήρες ABC ] - [ Το καρμπυρατέρ ] - [ Σιγαστήρες ] - [ Συντονιζόμενες εξατμίσεις ] - [ Ροπή και Ισχύς ] - [ Φροντίδα - Συντήρηση ] - [ Βάσεις ] - [ Δεξαμενές υγρών καυσίμων ] - [ Το μπουζί πυράκτωσης ] - [ Καύσιμα ] - [ Η έλικα ]

 
Οι αερομοντελιστικοί κινητήρες μεθανόλης ονομάζονται "αερόψυκτοι", ενώ στην πράξη μεγαλύτερη συμμετοχή στην ψύξη τους προσφέρει η εξάτμιση της μεθανόλης, και πιό σωστά έπρεπε να λέγονται "υγρόψυκτοι".

Αυτό δεν πρέπει να μας κάνει να αμελήσουμε το ποσοστό ψύξης που οφείλεται στην επαφή τους με τον αέρα.

Ο αέρας που έρχεται σε επαφή με τα θερμά μέταλλα πρέπει να είναι ψυχρότερος, και όσο μεγαλύτερη η διαφορά θερμοκρασίας τόσο πιό αποδοτική θα είναι η ψύξη.

Ο αέρας δεν είναι καλός αγωγός της θερμότητας γι' αυτό μόνον η στιβάδα που αγγίζει το μέταλο μπορεί να απορροφήσει θερμότητα. Αρα μόλις ο αέρας που βρίσκεται σε επαφή με τον λειτουργούντα κινητήρα θερμανθεί, πρέπει να ανανεωθεί με νέο χαμηλότερης θερμοκρασίας, και να επαναληφθεί ό κύκλος. Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι γύρω από τον κινητήρα πρέπει να κυκλοφορεί συνεχώς ο αέρας του περιβάλλοντος.

Σημαντικός παράγων είναι επίσης η επιφάνεια των θερμών μετάλλων που έρχονται σε επαφή με τον αέρα. Γι' αυτό οι σχεδιαστές έχουν φροντίσει να αυξήσουν την επιφάνεια ανταλλαγής των θερμότερων σημείων δηλαδή του κυλίνδρου και της κεφαλής, με τις γνωστές ψύκτρες (παρατήρησε την εξωτερική μορφή του καλοριφέρ στο σπίτι).

Ρεύμα αέρα παράγεται από την περιστρεφόμενη έλικα. Πρόσθετο ρεύμα αέρα γεννάται κατά την πτήση.

Στο αερομοντελιστή πέφτει το βάρος να οδηγήσει τον φρέσκο αέρα όχι απλά γύρω από τις ψύκτρες, αλλά ΑΝΑΜΕΣΑ από αυτές.

Ακάλυπτος ή καλυμμένος;

Δηλαδή δεν είναι καλύτερα να αφήσεις τον κινητήρα ακάλυπτο, εκτεθειμένο στην ροή του αέρα;

Εάν ο κύλινδρος και η κεφαλή είναι τελείως εκτεθειμένα στην ροή, ο αερομοντελιστής δεν έχει να προσθέσει τίποτε, αλλά πρέπει να ξέρει ότι έτσι η ψύξη είναι ελλιπής και ανόμοια, με θερμότερο σημείο το πίσω μέρος των δύο αυτών περιοχών, που βρίσκεται συνεχώς σε μία δίνη.

Το πρόβλημα μπορεί να βελτιωθεί (ή να χειροτερέψει αν δεν προσέξεις) όταν ο κινητήρας καλυφθεί με το γνωστό κόουλ (cowl).

Το σωστό κόουλ δεν είναι διακοσμητικό. Εχει άνοιγμα εισόδου του αέρα, άνοιγμα εξόδου και εσωτερικά τοιχώματα ομαλά και εφαπτόμενα (σχεδόν εφαπτόμενα) στις ψύκτρες του κινητήρα.

Μην παραξενευτείς αν δείς στο κόουλ μικρό άνοιγμα εισόδου, ούτε να το υποπτευθείς αν ο κινητήρας δείχνει σημάδια υπερθέρμανσης. Αυτό που πρέπει να εξασφαλίσεις είναι ότι ο θερμός αέρας μπορεί να βγεί από το κόουλ, και επειδή έχει διασταλεί, το άνοιγμα της εξόδου πρέπει να έχει τριπλάσιο εμβαδόν από το αντίστοιχο της εισόδου.

Πιό σημαντικό ακόμα είναι να εξασφαλίσεις ότι ο διερχόμενος αέρας περνάει ανάμεσα από τις ψύκτρες και όχι γύρω από την περιφέρειά τους. Αυτό επιτυγχάνεται όταν τα εσωτερικά τοιχώματα εφάπτονται με την εξωτερική περιφέρεια των ψυκτρών. Αφού λοιπόν δεν αφήνεις τον αέρα να περάσει περιφερειακά γύρω τους, αναγκαστικά θα περάσει ανάμεσά τους. Αν το κανάλι είναι σωστά σχεδιασμένο θα οδηγήσει τον αέρα και στην πίσω περιοχή των ψυκτρών που συνήθως υποφέρει από έλλειψη ψύξης.

Ειδικές περιπτώσεις

Οι κεφαλές των ντήζελ είναι πιό θερμές από τις αντίστοιχες σε κυβισμό γκλόου γι' αυτό οδηγούμε ένα μικρό ρεύμα από επάνω τους. Παρόλ΄ αυτά, πριν την απογείωση των F2C διατίθεται χρόνος 30 δευτερολέπτων όπου ο μηχανικός αφού βάλει μπροστά, κλείνει με το δάκτυλό του την είσοδο του αέρα ψύξης για να προλάβει να ανέβει η θερμοκρασία, και να ξεκινήσει την πτήση με όλη την ισχύ του.

Οι αγωνιστικοί κινητήρες γκλόου (F2A, F1C) λειτουργούν για λίγα μόνο δευτερόλεπτα. Επειδή δίνουν καλύτερα αποτελέσματα όταν είναι ζεστοί, πολλές φορές διαπιστώνουμε έλλειψη ψυκτρών και πολύ μικρότερα ανοίγματα στην είσοδο του κόουλ. Για να μην καεί όμως το μπουζί, αφήνουμε το επάνω μέρος της πυροκεφαλής ακάλυπτο ή ωθούμε και εκεί ένα μικρό ρεύμα αέρα με ένα διάφραγμα (baffle).

Στα pylon F3D μία μικρή τρύπα 6 χιλ αρκεί για να περάσει η απαιτούμενη ποσότητα αέρας που θα ψύξει όλο τον κινητήρα.

Οι κινητήρες των μοντέλων ελικοπτέρων δεν έχουν έλικα για να ωθεί ρεύμα αέρα για την ψύξη τους. Οταν στα πρώτα ελικόπτερα τοποθετούσαν τους κοινούς αεροπορικούς κινητήρες της εποχής, διεπίστωσαν προβλήματα υπερθέρμανσης. Παρ' όλες τις εμπειρικές προσπάθειες να λύχουν το πρόβλημα με την προσθήκη μίας φτερωτής (ανεμιστήρα) στον άξονα, και την τοποθέτηση γύρω από τους κινητήρες ειδικών καναλιών για την οδήγηση του αέρα ψύξης, σε όση περισσότερη επιφάνεια του κινητήρα μπορούσαν, οι κινητήρες αυτοί εξακολουθούσαν να υπερθερμαίνονται.

Σήμερα οι ελικοπτερικοί κινητήρες είναι σχεδιασμένοι ειδικά για αυτή την αποστολή, και είναι εμφανής η πολύ μεγαλύτερη επιφάνεια ψύξης του κυλίνδρου και κεφαλής με ψύκτρες μεγάλης διαμέτρου, ή μεγάλου βάθους αντίστοιχα.

Υπάρχουν περιπτώσεις που δεν θέλουμε τόσο μεγάλη ψύξη;

Στα F2B που ο κινητήρας λειτουργεί με πολύ πλούσιο μίγμα, η θερμοκρασία του είναι χαμηλή. Σε ορισμένες περιπτώσεις είδαμε να καλύπτουν περιφερειακά με λαμαρίνα ένα μέρος από τις ψύκτρες του κυλίνδρου, για περιορίσουν την ψύξη του.

Στο ρελαντί, ο κινητήρας δεν πρέπει να ψύχεται υπερβολικά γιατί τότε θα κρυώσει και θα σβύσει το μπουζί.

Αν ο κινητήρας λειτουργεί σε χαμηλές θερμοκρασίες, μην σφίξεις την βελόνα να πτωχύνεις το μίγμα, αλλά κάνε μία από τις παρακάτω ενέργειες με την σειρά που αναφέρονται.

  1. Μείωσε την ποσότητα του αέρα που περνάει από τις ψύκτρες
  2. Βάλε καύσιμο με περισσότερο νιτρομεθάνιο
  3. Βάλε πιό ζεστό μπουζί
  4. Αύξησε το φορτίο (μέγεθος έλικας)
  5. Μείωσε την διάμετρο ή αύξησε το μήκος του σωλήνα εξόδου του σιγαστήρα
  6. Αύξησε τον λόγο συμπίεσης (μόνο σαν τελευταία λύση, όταν οι προηγούμενες αποτύχουν)

 

[ Τύποι κινητήρων ] - [ Τα μέρη των κινητήρων ] - [ Αρχή λειτουργίας ] - [ Ο κυβισμός ] - [ Η εκκίνηση ] - [ Το στρώσιμο ] - [ Κινητήρες ABC ] - [ Το καρμπυρατέρ ] - [ Σιγαστήρες ] - [ Συντονιζόμενες εξατμίσεις ] - [ Ροπή και Ισχύς ] - [ Φροντίδα - Συντήρηση ] - [ Βάσεις ] - [ Δεξαμενές υγρών καυσίμων ] - [ Το μπουζί πυράκτωσης ] - [ Καύσιμα ] - [ Η έλικα ]


 

Πρώτη σελίδα/Home Περιεχόμενα