Φροντίδα - Συντήρηση


[ Τύποι κινητήρων ] - [ Τα μέρη των κινητήρων ] - [ Αρχή λειτουργίας ] - [ Ο κυβισμός ] - [ Η εκκίνηση ] - [ Το στρώσιμο ] - [ Κινητήρες ABC ] - [ Το καρμπυρατέρ ] - [ Σιγαστήρες ] - [ Συντονιζόμενες εξατμίσεις ] - [ Ροπή και Ισχύς ] - [ Βάσεις ] - [ Ψύξη ] - [ Δεξαμενές υγρών καυσίμων ] - [ Το μπουζί πυράκτωσης ] - [ Καύσιμα ] - [ Η έλικα ]

 
Η ζωή του κινητήρα εξαρτάται από τον τρόπο που τον μεταχειρίζεσαι. Μπορεί να καεί σε οποιαδήποτε στιγμή λειτουργίας του. Αλλά δεν κινδυνεύει μόνο την ώρα που λειτουργεί. Κινδυνεύει ακόμα και στην αποθήκευση, ή στα διαλείματα των πτήσεων στο μοντελοδρόμιο. Κινδυνεύει από οποιονδήποτε τον πλησιάσει με ένα εργαλείο στο χέρι.

ΦΡΟΝΤΙΔΑ

Αποφυγή αναρρόφησης χώματος

Τις περισσότερες φορές ο κινητήρας ξεκινάει και ρυθμίζεται με το μοντέλο ακουμπισμένο στους τροχούς του, στο έδαφος. Η έλικα βρίσκεται πολύ κοντά στο έδαφος, και όπως γυρίζει ανακατεύει όλη τη σκόνη (χώμα) το οποίο θα ρουφήξει το καρμπυρατέρ.

Ο καλύτερος τρόπος για να αποφευχθεί κάτι τέτοιο είναι να στρώνεις πρώτα στο έδαφος ένα πλαστικό χαλάκι όπως αυτό που έχεις στο αυτοκίνητο. Το ίδιο αποτέλεσμα θα φέρει η τοποθέτηση του μοντέλου σε ένα ψηλό στασίδι. Τίποτε όμως δεν μπορεί να προβλεφθεί για την στιγμή που το μοντέλο επιταχύνει στον διάδρομο για να απογειωθεί.

Οταν επίσης το μοντέλο ξεκουράζεται μεταξύ των πτήσεων, ο αέρας που φυσάει μεταφέρει χώμα, που κολλάει στον λαδωμένο κινητήρα, ιδίως στο χωνί του καρμπυρατέρ, που με την εκκίνηση θα μπεί μέσα. Κάλυπτε όλο τον κινητήρα με ένα πανί μεταξύ των πτήσεων.

Σε αυτές τις περιπτώσεις βοηθάει ένα φίλτρο αέρα στο στόμιο του καρμπυρατέρ.

Η ρύθμιση του μίγματος με την μεγάλη βελόνα

Ο απληροφόρητος αερομοντελιστής πιστεύει ότι πρέπει να σφίξει την βελόνα έως ότου ο κινητήρας του (δίχρονος ή τετράχρονος) σφυρίξει και πιάσει το μέγιστο των στροφών στο έδαφος. Του είναι αδιανόητο ότι μπορεί να απογειωθεί το μοντέλο χωρίς να σφυρίξει ο κινητήρας.

Το μίγμα πτωχαίνει σε διάφορες φάσεις της πτήσης, γιατί η τροφοδοσία γίνεται δυσκολώτερα (απογείωση, ακροβασίες, πτώση στάθμης καύσιμου). Κάνε τις τελικές ρυθμίσεις σου στο έδαφος αφήνοντας πάντα το περιθώριο ασφαλείας για τις μεταβολές του μίγματος στην πτήση. Ετσι προστατεύεις τα μέταλλα από υπερθέρμανση αλλά και όλο το μοντέλο που αν σβήσει ο κινητήρας θα υποχρεωθεί σε αναγκαστική προσγείωση. Διαφορετικοί τύποι κινητήρων αντιδρούν διαφορετικά στις μεταβολές αυτές και θέλουν και διαφορετική περιθώρια ασφάλειας.

Αλλοι δίχρονοι πρέπει να ρυθμιστούν με ένα ποσοστό πλούσιου μίγματος όπου θα ακούγονται μπουκωματάκια (σποραδική τετράχρονη λειτουργία), ενώ άλλοι είναι ασφαλείς σε ταχεία δίχρονη αρκεί να ανοίξεις την μεγάλη βελόνα 1/8-1/4 στροφής από το ιδανικό πτωχό μίγμα.

Οι τετράχρονοι πιάνουν το μέγιστο των στροφών τους πολύ πριν πτωχύνει το μίγμα, άρα κάθε κλείσιμο πέρα από αυτό το σημείο μόνο αύξηση της θερμοκρασίας μπορεί να επιφέρει. Και σ' συτούς άνοιξε την μεγάλη βελόνα 1/4 -1/2 στροφής από το ιδανικό πτωχό μίγμα.

Ελεγχος σωστού μίγματος πριν την απογείωση

Οπως λειτουργεί ο κινητήρας στις στροφές απογείωσης, πίεσε για λίγο το σωληνάκι τροφοδοσίας να στραγγαλίσεις στιγμιαία την παροχή καυσίμου και παρατήρησε:
  • Αν ο κινητήρας αυξήσει στροφές και μόλις αφήσεις το σωληνάκι επανέλθει αμέσως στην προηγούμενη ταχύτητα το μίγμα είναι σωστό.
  • Αν ο κινητήρας αυξήσει στροφές και τις διατηρήσει παρ' όλο ότι έχεις αφήσει το σωληνάκι, το μίγμα είναι πτωχό. Ανοιξε την βελόνα και ξαναδοκίμασε.
  • Αν ο κινητήρας δεν αυξάνει στροφές το μίγμα είναι πολύ πλούσιο. Κλείσε λίγο την βελόνα και ξαναδοκίμασε.

Πως πρέπει να σβήνει ο κινητήρας;

Εν γένει μπορείς να σβήσεις ένα κινητήρα κάνοντας το μίγμα πολύ πλούσιο, ή κόβοντας την παροχή του καύσιμου. Ας δούμε πως:
Κινητήρας C/L, με απλό καρμπυρατέρ.
Εν πτήσει:
Στα μοντέλα κυκλικής πτήσης, δεν υπάρχει έλεγχος του κινητήρα. Θα σβήσει μόλις τελειώσει το καύσιμο. Καθώς καίει τις τελευταίες σταγόνες του καύσιμου, το μίγμα γίνεται πτωχό, οι στροφές αυξάνουν και ξαφνικά... ησυχία.

Στο έδαφος:

  • Ανοιξε τελείως την βελόνα για να μπουκώσει και να σβήσει το μπουζί, ή
  • Βάλε το δάκτυλο στην εισαγωγή για να κόψεις την παροχή του αέρα, ή
  • Τράβα το σωληνάκι από την μπάρα του καρμπυρατέρ, ή
  • Τσάκισε το σωληνάκι (όχι απλός στραγγαλισμός με πίεση).

Μην προσπαθήσεις να κλείσεις την βελόνα για να πτωχύνεις το μίγμα έξω από τα όρια ανάφλεξης. Μέχρι να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, ο κινητήρας θα λειτουργήσει αρκετά δευτερόλεπτα με πτωχό μίγμα θα ανεβάσει μεγάλη θερμοκρασία και πιθανόν να καταστραφεί.

Το ίδιο μπορεί να συμβεί αν αντί να τσακίσεις, πιέσεις το σωληνάκι. Τα τοιχώματα του σωλήνα είναι χοντρά, και ο στραγγαλισμός μπορεί να μην είναι ολικός. Και πάλι το καύσιμο θα εξακολουθεί να ρέει, και το μίγμα θα γίνει πτωχό.

Πως βιδώνουμε το μπουζί;

Ολα τα μπουζί (πλην των Nelson) έχουν σπείρωμα 1/4"-32 και δέχονται μπουζόκλειδο 8 χιλ.
Πριν βιδώσεις το μπουζί έλεγξε τις βόλτες μήπως έχουν γρέζια ή βρώμες και ρίξε μία σταγόνα λάδι στις βόλτες. Μη ξεχάσεις να εφαρμόσεις και την ροδέλα που το συνοδεύει. Αρχισε το βίδωμα με το χέρι κι' όταν σιγουρευτείς ότι δεν έχει πιάσει στραβά, συνέχισε με το μπουζόκλειδο (όχι με πένσα κ.λ.π). Στο τέλος μη το "καργάρεις" με όλη σου την δύναμη. Ενα απλό σφίξιμο φτάνει.
Αν καθώς το βιδώνεις νοιώσεις σφιχτές τις βόλτες, καλύτερα να μη το ζορίσεις. Θα βγάλει γρέζια που θα καταστρέψουν αμέσως τον κινητήρα. Καθάρισε τις βόλτες (και του μπουζί και της κεφαλής). Στην ακραία περίπτωση άλλαξε μπουζί.
Για να ξεβιδώσεις ένα μπουζί δεν είναι ανάγκη να κρυώσει ο κινητήρας, εκτός αν οι βόλτες υποδοχής του μπουζί στην κεφαλή είναι πρεσαριστές από άλλο μέταλλο.

Τετραπλό κλειδί, μία από τις άκρες του είναι 8 χιλιοστών και ταιριάζει στο μπουζί.

Κραδασμοί

Εν γένει ο μονοκύλινδρος κινητήρας εμφανίζει λίγο κραδασμό. Αν ο κινητήρας εμφανίσει αφύσικο κραδασμό θα καταστραφεί, και ακόμα μπορεί να διαλύσει το σκάφος. Αιτίες ισχυρών κραδασμών είναι η αζυγοστάθμιτη έλικα, ο αζυγοστάθμιτος κώνος και ο κακός τρόπος στερέωσής του.

Υπερσυμπίεση

Ενας κινητήρας που λειτουργεί με μεγαλύτερη συμπίεση θα χαλάσει. Τα σημεία που καταπονούνται είναι η μπιέλα και το κομβίο. Επίσης καταπονείται το νήμα του μπουζί (στους κινητήρες glow) το οποίο αν κοπεί και περάσει στον θάλαμο θα γδάρει το εμβολοχιτώνιο.

Χρειάζεται μεγάλη πείρα για να αντιληφθεί ο αερομοντελιστής αν ο κινητήρας του είναι υπερσυμπιεσμένος. Ο υπερσυμπιεσμένος κινητήρας παράγει ένα ξεχωριστό θόρυβο, "σαν να τηγανίζουν αβγά".

Για να σταματήσεις αυτή την δυσλειτουργία μπορείς να μειώσεις την συμπίεση με μεγαλύτερη φλάντζα, να μειώσεις το ποσοστό του νιτρομεθάνιου στο καύσιμο, ή να μακρύνεις την πίπα.

Απότομη ψύξη

Μη ρίχνεις νερό, αλκοόλη, ή καύσιμο επάνω στον ζεστό κινητήρα για να κρυώσει. Αν ο κινητήρας είναι σε υδροπλάνο, δεν θα αποφύγει την επαφή με το νερό, κτός αν η απογείωση γίνεται από το χέρι και η προσθαλάσσωση είναι ομαλή χωρίς ανάγκη ελιγμών επιστροφής στην στεριά με τον κινητήρα. Το πόσο επιζήμια μπορεί να είναι μία επαφή του ζεστού κινητήρα με το νερό δεν μπορεί να προβλεφθεί. Χειρότερο όμως είναι να μείνει ο κινητήρας άπλυτος με θαλασσινό νερό μέσα του (πρέπει να τον συντηρήσεις όπως περιγράφεται στις προηγούμενες παραγράφους). Ο κινητήρας του υδροπλάνου έχει προδιαγεγραμένη ζωή, γι' αυτό προτιμάται ένας φθηνός κινητήρας μεγαλύτερου κυβισμού, για να αποδίδει έστω και με την φθορά που θα υποστεί.

ΣΗΜΑΔΙΑ ΦΘΟΡΑΣ

Φθορά εμφανίζεται πολύ συχνά στα ρουλεμάν. Αυτά χαλάνε είτε από οξείδωση, είτε από ελλειπή λίπανση. Αν καθώς γυρίζεις τον άξονα με το χέρι νοιώσεις ότι τα ρουλεμάν "δαγκώνουν" χρειάζονται άμεση αντικατάσταση. Πολλοί αλλάζουν τα ρουλεμάν μία φορά τον χρόνο πριν χαλάσουν. Αν σπάσει το ρουλεμάν και χυθούν τα κομμάτια στο εσωτερικό του κινητήρα, η ζημιά θα είναι μεγαλύτερη.

Απώλεια καύσιμου λιπαντικού από το μπροστινό άνοιγμα της κάσας δεν είναι ανησυχητική. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει μία μεγαλύτερη ανοχή άξονα/κουζινέτου, αλλά έτσι λιπαίνεται και ο άξονας και το μπροστινό ρουλεμάν (όταν υπάρχει).

Δεύτερη συνηθέστερη ένδειξη φθοράς είναι η έλλειψη της συμπίεσης στον κρύο κινητήρα, ή κατ' επέκταση πτώση της απόδοσης. Αυτό επιβεβαιώνεται αν υπάρχουν γδαρσίματα στο έμβολο, ή το ελατήριο. Η αλλαγή ελατήριου μπορεί να διορθώσει το πρόβλημα, με νέο στρώσιμο. Στην περίπτωση αυτή πρέπει να τρίψεις λίγο το εσωτερικό του χιτώνιου με ψιλό ντουκόχαρτο να σπάσει η γυαλάδα ώστε να βοηθήσει το στρώσιμο του ελατήριου. Οι κινητήρες τύπου ABC δεν εμφανίζουν μεγάλη συμπίεση με την απλή περιστροφή, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι φθαρμένοι. Οταν τελικά φθαρεί η συναρμογή ενός εμβόλου-χιτώνιου ABC πρέπει να αλλάξουν και τα δύο μαζί.

Ποιό σοβαρή είναι η ύπαρξη χρώματος πράσινου-μπλε-μωβ στο έμβολο ή χιτώνιο. Αυτό σημαίνει ότι τα μέταλλα αυτά ξεπέρασαν την επιτρεπόμενη θερμοκρασία λειτουργίας και έχουν αλλάξει υφή. Ο καμμένος κινητήρας δεν έχει δύναμη όσο το μίγμα είναι στην πλούσια πλευρά. Είναι δε τόσο ευαίσθητος στο γύρισμα της μεγάλης βελόνας, που μεταπίπτει από την τετράχρονη στην δίχρονη λειτουργία μέσα σε ένα - δύο κλικ. Σε αυτή την περίπτωση χρειάζεται αντικατάσταση και το έμβολο (και το ελατήριο) και το χιτώνιο και νέο στρώσιμο.

Οχι τόσο συχνή είναι η φθορά της κάτω τρύπας της μπιέλας. Το σημείο αυτό καταπονείται περισσότερο από οτιδήποτε άλλο. Μία νέα μπιέλα λύνει άμεσα το πρόβλημα (με το ανάλογο στρώσιμο). Αν έχει φθαρεί το κομβίο, η αλλαγή του άξονα είναι αρκετά δαπανηρή.

ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ

Η αποθήκευση

Δεν πρέπει να μένει στον κινητήρα καύσιμο, μετά την λειτουργία του. Μετά την τελευταία προσγείωση, τράβα το σωληνάκι από το καρμπυρατέρ και άφησέ τον να κάψει όλο το καύσιμο που περιέχει η κάσα. Η μεθανόλη είναι υγροσκοπική και αν μείνει μέσα, θα προσροφήσει υγρασία από τον αέρα, με κίνδυνο να σκουριάσουν τα ευαίσθητα μέταλλα, ιδίως τα ρουλεμάν. Η παρουσία νιτρομεθάνιου αυξάνει αυτή την πιθανότητα, γιατί όταν βρίσκεται σε υγρό περιβάλλον μετατρέπεται σε νιτρικό οξύ. Το καστορέλαιο (που πρέπει να υπάρχει σε κάποιο ποσοστό) μετά από λίγο καιρό στερεοποιείται, και μοιάζει με τσίχλα. Την επόμενη φορά που θα επιχειρήσειες να τον εκκινήσεις, τα ρουλεμάν δεν θα γυρίσουν, αλλά θα γλυστρίσουν, και θα χαλάσουν. Η λίπανση δεν θα φθάσει στα ζωτικά σημεία, που έχουν καλυφθεί με πηγμένο καστορέλαιο, και κανείς δεν περιμένει να λειτουργήσει σωστά ένας θάλαμος γεμάτος από "τσίχλες"

Αν ο κινητήρας πρόκειται να μείνει ακίνητος μέχρι το άλλο "Σαββατοκύριακο" (ή για περισσότερο διάστημα), πρέπει να τον φροντίσεις.

  • Ξεβίδωσε το μπουζί και ρίξε από αυτή την τρύπα και από το καρμπυρατέρ αρκετές σταγόνες από "λάδι συντήρησης" (after run oil). Αν δεν έχεις ακριβώς αυτή την ποιότητα βάλε λάδι "ραπτομηχανής". Ελεγξε ότι το λάδι που βάζεις είναι συμβατό με τα συνθετικά μέρη του κινητήρα (κυρίως τις μεμβράνες των αντλιών).
  • Γύρισε πολλές φορές τον στρόφαλο για να πάει το λάδι παντού.
  • Για μακρόχρονη αποθήκευση κάλυψέ τον με μία ναϋλον σακκούλα.
  • Πριν κάθε εκκίνηση, βγάλε το μπουζί και ξέπλυνέ τον με καύσιμο, για να φύγουν τα λάδια συντήρησης.

 

ΛΥΣΙΜΟ- ΔΕΣΙΜΟ

Η αποσυναρμολόγηση και η συναρμολόγηση ενός λυμένου κινητήρα κρύβει μυστικά. Χρειάζεται τέχνη και εργαλεία για να γίνει σωστή δουλειά, χωρίς να χαθεί κάτι από την απόδοσή του ή την ζωή του. Αν είσαι αρχάριος δεν πρέπει να λύνεις τον κινητήρα σου χωρίς λόγο. Για ένα απλό καθαρισμό αρκεί να αφαιρέσεις το πίσω κάλυμα της κάσας και το καρμπυρατέρ. Αν πρέπει να λυθεί για να αντικαταστήσεις κάποιο φθαρμένο κομμάτι, ή για να καθαριστεί από το varnish καλύτερα να τον δώσεις σε ένα πεπειραμένο αερομοντελιστή.

Ομως το μαστόρεμα είναι μέσα μας και αυτή την συμβουλή λίγοι θα την ακολουθήσουν. Σε γενικές γραμμές:

  • Μη σφίξεις τον κινητήρα στην μέγγενη. Τα μέταλλα είναι μαλακά και θα παραμορφωθούν.
  • Τα κατσαβίδια να είναι ακριβώς στο σχήμα και το μέγεθος των βιδών (όλα τα σταυροκατσάβιδα δεν είναι ίδια)
  • Το παξιμάδι της έλικας θέλει γερμανικό κλειδί ή καρυδάκι (άλλα μετρικό και άλλα αγγλοσαξωνικό) και όχι μυτοτσίμπιδο ή πένσα
  • Το μπουζί θέλει καρυδάκι (συνήθως 8 χιλ.)
  • Πριν ξεβιδώσεις την κεφαλή και το πίσω κάλυμα, κάνε με ένα αιχμηρό εργαλείο ένα σημάδι να γνωρίζεις ποιά είναι η μπροστινή ή η επάνω πλευρά, ώστε να ξανατοποθετηθούν στην ίδια θέση.
  • Πολλοί σύγχρονοι κινητήρες έχουν ένα πυράκι που ορίζει τον προσανατολισμό του χιτώνιου. Αν ο δικός σου δεν έχει τέτοιο πυράκι, κάνε μία χαραγή στο επάνω μέρος του κύλινδρου μαζί με την κάσα για να ξαναμπεί στην ίδια θέση. Οι περισσότεροι κύλινδροι είναι παραμορφωμένοι (δεν φαίνεται με το μάτι) επομένως αν δεν μπούν ξανά στην ίδια θέση, θα φθείρουν σε άλλα σημεία το έμβολο που έχει στρώσει μαζί τους και έχει κι' αυτό την ίδια παραμόρφωση.

  • Αν οι μαλακές φλάντζες είναι κολλημένες μπορεί να καταστραφούν. Ξεκόλλησέ τες με ένα μαχαιράκι. Σε μεγάλες επισκευές συμφέρει να αλλάζουν όλες οι μαλακές φλάντζες.

Λύσιμο

Αν δεν μπορείς να βγάλεις το χιτώνιο με το χέρι, βίδωσε στον άξονα μία έλικα, και καθώς το έμβολο είναι στο κάτω σημείο και είναι ανοικτή η θυρίδα εξαγωγής, βάλε μέσα ένα πλατύ ξύλο, ή χοντρό σπάγγο. Γύρισε την έλικα/άξονα, και το έμβολο θα σπρώξει τον κύλινδρο λίγο προς τα επάνω. Αν και πάλι δεν βγεί, θα ξαναπροσπαθήσεις αφού ζεστάνεις ελαφρά την κάσα για να διασταλεί (με το πιστολάκι του monokote).

Πριν βγάλεις την μπιέλα με το έμβολο μαρκάρησέ την για να αναγνωρίζεις ποιά είναι η πίσω πλευρά της. Το ίδιο πρέπει να κάνεις και στο επάνω πλατύ μέρος του εμβόλου.

Σε άλλους κινητήρες η μπιέλα με το έμβολο βγαίνει από το κομβίο στρίβοντάς την επί τόπου, ενώ σε άλλους πρέπει πρώτα να αποχωριστεί το έμβολο. Σ' αυτούς υπάρχει πρόβλεψη οπής στην κάσα για να μπορείς να τραβήξεις τον πύρο του εμβόλου. Φυσικά δεν υπάρχουν αυτά τα προβλήματα αν βγαίνει το μπροστινό μέρος της κάσας και αφαιρείται πρώτος ο άξονας.

Αν ο άξονας γυρίζει επάνω σε ρουλεμάν, και πρέπει να βγεί από το πίσω μέρος, ίσως να είναι σφιχτός. Τότε κτύπα κάσα με το πίσω μέρος της, κατακόρυφα σε ένα ξύλο.

Για να βγεί το πίσω (μεγάλο) ρουλεμάν, κτύπα ομοίως την κάσα σε ένα ξύλο, αφού πρώτα θερμάνεις την περιοχή έξω από το ρουλεμάν για να διασταλεί.

Δεν είναι ανάγκη να βγεί και το μπροστινό ρουλεμάν. Μπορεί να καθαριστεί επί τόπου. Αν είναι κλειστού τύπου, δεν χρειάζεται καθαρισμό.

Αν το έμβολο έχει ελατήριο μην το αφαιρέσεις εκτός και αν πρόκειται να το αντικαταστήσεις με νέο.

Δέσιμο

Η συναρμολόγηση γίνεται με την αντίθετη σειρά. Οπου χρειάστηκε να ζεστάνεις την κάσα για να βγάλεις κάτι, πρέπει να την ζεστάνεις για να το ξαναβάλεις.

Το μεγάλο ρουλεμάν φοριέται πρώτα στον άξονα και θα σπρώξεις τον άξονα να το οδηγήσει στην θέση του. Βάλε προσωρινά το prop drive, έλικα και ροδέλα και βίδωσέ τα με το παξιμάδι να τραβήξει το ρουλεμάν στην θέση του όσο η κάσα είναι ακόμα ζεστή. Βάλε λίγο λάδι στο ρουλεμάν και δοκίμασε μία ελεύθερη περιστροφή με το χέρι. Αν είναι σφιχτό ξαναζέστανε την κάσα και ξαναδοκίμασε.

Αν το χιτώνιο δεν έχει μαρκάρισμα μπορεί να μπεί το μπρός πίσω. Να θυμάσαι ότι η θυρίδα της εξάτμισης είναι ψηλότερη από αυτή της μεταφοράς.

Πριν βάλεις μπιέλα και έμβολο λάδωσέ τα ευαίσθητα κουζινέτα της

Το σφίξιμο της κεφαλής γίνεται χιαστί. Δεν χρειάζεται υπερβολικό σφίξιμο που μπορεί να παραμορφώσει την κάσα, ούτε να το αφήσεις χαλαρό οπότε μπορεί να χάνει ή να χαλαρώσουν οι βίδες με την θέρμανση και τους κραδασμούς.

Αν το ελατήριο δεν έχει πύρο προσανατολισμού, φρόντισε το άνοιγμά του να μην βρίσκεται σε περιοχή που στην διαδρομή του υπάρχει πόρτα (για να μην μαγκώσει καθώς θα διασταλεί στις θερμοκρασία λειτουργίας).

Καθαρισμός

Απλό πλύσιμο

Αν υποπτευθείς ότι στον κινητήρα έχει μπεί χώμα, πρέπει να τον λύσεις για καθαρισμό. Μη γυρίσεις τον άξονα ούτε για μερικές μοίρες. Με την επικράτηση του σιγαστήρα, είναι λίγο δύσκολο να μπεί χώμα στον κύλινδρο από την εξάτμιση, αλλά μπορεί να μπεί από το καρμπυρατέρ, και να πάει στα ρουλεμάν και στον άξονα.

Για να ξεπλύνεις τον κινητήρα (τα μεταλλικά μέρη του) χρησιμοποίησε δυαλυτικό. Τα πλαστικά μέρη θα τα καθαρίσεις με μεθανόλη.

Αφαίρεση "κάρβουνου"

Το στρώμα άνθρακα (varnish) που κάθεται στην περιφέρεια του εμβόλου πρώτα θα επιχειρήσεις να το αφαιρέσεις με χαρτοπετσέτα και δυαλυτικό. Οσο παραμείνει θα το αφαιρέσεις με σφουγγαράκι που καθαρίζουν τα πιάτα, και σαπουνόνερο. Μη βάλεις πολύ δύναμη στο τρίψιμο. Αρκετά απαλά περάσματα αρκούν έως ότου δείς το καφέ χρώμα να φεύγει. Μη βγάλεις το ελατήριο.

Αν χρειάζεται να καθαρίσεις το εσωτερικό του χιτώνιου τρίψε το με 1000ρι ντουκόχαρτο. Το χιτώνιο είναι πολύ σκληρό και δεν υπάρχει φόβος να χαλάσει. Επι πλέον δεν είναι κακό να υπάρχουν μερικές χαρακιές στην επιφάνειά του γιατί έτσι το λιπαντικό σχηματίζει ευκολώτερα το προστατευτικό υμένα του.

Το εσωτερικό της κεφαλής (θάλαμος καύσης) και το επάνω μέρος του εμβόλου, τρίψε το με ντουκόχαρτο ή συρμάτινο σφουγγαράκι.

Καμμένα λάδια στις ψύκτρες

Σε πρώτη φάση δεν θα έπρεπε να υπάρχουν καμμένα λάδια στις ψύκτρες του σώματος και της κεφαλής. Αυτό σημαίνει διαφυγή από φλάντζα. Στο τέλος κάθε εξόρμισης καθάρισε τις ψύκτρες με δυαλυτικό και οδοντόβουρτσα. Το ίδιο θα προσπαθήσεις να κάνεις για να αφαιρέσεις και τα ξεραμένα λάδια, αν και το αποτέλεσμα δεν θα είναι ικανοποιητικό. Πολλοί ξύνουν τα λάδια με μαχαιράκι, αλλά έτσι γδέρνουν και το μέταλλο.

Για την εργασία αυτή υπάρχουν δύο σίγουρες λύσεις

  • Η πρώτη είναι να περάσεις τις λερωμένες περιοχές με ένα ειδικό παχύρευστο υγρό που πουλάνε τα καταστήματα αερομοντελισμού ειδικά για αυτή την εργασία (μοιάζει με το υγρό που καθαρίζουν οι νοικοκυρές τους φούρνους). Μετά από μισή ώρα πλύνε τα λερωμένα μέρη με νερό και οδοντόβουρτσα και θα ξεκολλήσουν όλα τα λάδια.

  • Η δεύτερη είναι να ρίξεις τα λερωμένα μέρη σε ένα μπάνιο υπερήχων (ultrasonic bath). Αυτό είναι ακριβό όργανο και δεν συμφέρει να αγοράσεις ένα αν δεν θα κάνεις συχνή χρήση (και κανένας αερομοντελιστής δεν προβλέπεται να κάνει συχνή χρήση). Μπορείς όμως να εξυπηρετηθείς από φιλικά εργαστήρια χημείας ή οδοντιατρεία που έχουν τέτοια.
    Οταν ο λερωμένος κινητήρας βρεθεί μέσα στο μπάνιο υπερήχων, με άλλο παλμό ταλαντούνται τα μέταλλα και με άλλο τα ξεραμένα λάδια που είναι κολλημένα σ'αυτά, οπότε κάποια στιγμή αναγκάζονται να αποκολληθούν.

     

    [ Τύποι κινητήρων ] - [ Τα μέρη των κινητήρων ] - [ Αρχή λειτουργίας ] - [ Ο κυβισμός ] - [ Η εκκίνηση ] - [ Το στρώσιμο ] - [ Κινητήρες ABC ] - [ Το καρμπυρατέρ ] - [ Σιγαστήρες ] - [ Συντονιζόμενες εξατμίσεις ] - [ Ροπή και Ισχύς ] - [ Βάσεις ] - [ Ψύξη ] - [ Δεξαμενές υγρών καυσίμων ] - [ Το μπουζί πυράκτωσης ] - [ Καύσιμα ] - [ Η έλικα ]


  •  

    Πρώτη σελίδα/Home Περιεχόμενα