Dione

Οδηγίες Πτήσης


[ Εισαγωγή ] - [ Οδηγίες κατασκευής Pluto ] - [ Οδηγίες πτήσης Pluto ] - [ Οδηγίες κατασκευής Dione ]

Οι έμφυτες τάσεις εκτροπής

Σχ.19

Καθώς το στριμμένο λάστιχο περιστρέφει την έλικα, τείνει να περιστρέψει αντίθετα και όλη την άτρακτο γύρω από τον διαμήκη άξονά της. Αν σ' αυτό προσθέσουμε και το ρεύμα του αέρα που στέλνει η έλικα ασύμμετρα στην ουρά, ένα ελικοφόρο μοντέλο σαν το Dione έχει έμφυτη τάση στροφής προς τα αριστερά.

Η τάση στροφής είναι μεγαλύτερη στην αρχή της πτήσης επειδή:

α) το λάστιχο είναι πολύ τυλιγμένο, και
β) η ταχύτητα πτήσης είναι μεγάλη.

Αν δεν δαμάσεις αυτή την τάση στροφής, το μοντέλο θα υπερστρέψει και θα βυθίσει με ταχύτητα προς το έδαφος.
Αφού λοιπόν οι δυνάμεις που ασκούνται στις αεροδυναμικές επιφάνειες ενός λαστιχοκίνητου αεροπλάνου δεν είναι σταθερές σε όλη την διάρκεια της πτήσης, είναι δύσκολο να προβλέψουμε την ακριβή τροχιά του.

Ποιά είναι η συμπεριφορά του μοντέλου σε μία συνήθη πτήση;


σχ. 20

Σε μία κλασσική πτήση το μοντέλο ακολουθεί μία κυκλική ανοδική τροχιά, μεταβαλλόμενης ακτίνας. Ο ρυθμός ανόδου συνήθως στην αρχή να είναι μεγάλος, αλλά μπορεί να είναι και μικρός ανάλογα με την κλίση των φτερών και την ακτίνα της στροφής. Στην συνέχεια που θα ξετυλιχθεί μέρος του λάστιχου θα πετάξει για αρκετά δευτερόλεπτα διατηρώντας το ύψος του, και τέλος θα μπεί στην φάση της ολίσθησης.

Οταν το λάστιχο ξετυλιχθεί θα κάνει κοιλιά, η έλικα θα αποσυνδεθεί από τον άξονα, και θα συνεχίσει να γυρίζει ελεύθερα σαν ανεμόμυλος, χωρίς φυσικά να παράγει έλξη. Η ολίσθηση των μοντέλων σαν το Dione διαρκεί ένα μικρό ποσοστό της όλης πτήσης. Δεν αξίζει να ασχοληθούμε με τον δύσκολο και επαναλαμβανόμενο κύκλο τριμμαρίσματος απογείωσης - ολίσθησης για να κερδίσουμε ίσως μερικά δευτερόλεπτα ή να διορθώσουμε ένα μικρό στολάρισμα. Η εκπαιδευτική αποστολή τους έχει ολοκληρωθεί εφ΄ όσον εκτελούν μια ασφαλή πτήση από την απογείωση έως την στιγμή που ξετυλίγεται το λάστιχο.

Οι δοκιμαστικές πτήσεις

Οι πρώτες δοκιμές πρέπει να γίνουν σε νηνεμία. Καταλληλότερη ώρα για να συναντήσεις αυτές τις συνθήκες σε εξωτερικούς χώρους είναι νωρίς το πρωί ή το σούρουπο.

Για τις πρώτες δοκιμές άφησε το πηδάλιο διεύθυνσης ευθυγραμμισμένο.

Τύλιξε το λάστιχο περίπου 100 στροφές. Κράτα την έλικα με το ένα χέρι και την άτρακτο - κάτω από το φτερό - με το άλλο. Φέρε τα φτερά οριζόντια. Σημάδεψε με την άτρακτο ένα σημείο περίπου 20 μέτρα μπροστά σου (σχήμα 21).


σχ. 21

Ασε την έλικα να γυρίζει και μετά από ένα δευτερόλεπτο άσε και το μοντέλο με ένα ελαφρύ σπρώξιμο προς την διεύθυνση που σημάδευες. Το μοντέλο πρέπει να εκτελέσει μια ομαλή ολίσθηση χάνοντας ομαλά το ύψος του, χωρίς μεγάλες εκτροπές είτε δεξιά, είτε αριστερά.

Στην δεύτερη δοκιμαστική πτήση θα τυλίξεις το λάστιχο περίπου 200 στροφές. Το αεροπλάνο μάλλον θα εκδηλώσει την τάση στροφής που πιθανώς να έχει και θα διατηρήσει το ύψος απογείωσης για μικρό χρονικό διάστημα.

Στην τρίτη δοκιμή τύλιξε το λάστιχο στις 300 στροφές. Αυτή την φορά το αεροπλάνο θα κερδίσει λίγο ύψος εκτελώντας κυκλική τροχιά.


σχ. 22

Οταν το λάστιχο είναι στριμμένο πολύ, η απογείωση του μοντέλου πρέπει να γίνει με την μύτη λίγο ψηλότερα και το δεξί φτερό λίγο χαμηλότερα από τον ορίζοντα για να αντισταθμισθεί η αρχικά μεγάλη ροπή του λάστιχου.

Εφ΄ όσον όλα πάνε καλά, σε κάθε επόμενη δοκιμαστική πτήση τύλιγε το λάστιχο λίγες στροφές περισσότερο, έως το 80% του όριου αντοχής του, το οποίο διαφέρει ανάλογα με την ποιότητα και το μήκος του υλικού.

Η στροφή

Ολα τα μοντέλα ελεύθερης πτήσης πετάνε σε κύκλους. Αν το Dione πετάει χωρίς στροφή, δεν θα υπάρξει άλλο πρόβλημα εκτός του ότι θα απομακρυνθεί πολύ (σε εξωτερικό χώρο) ή θα κτυπήσει στον τοίχο (σε κλειστό χώρο).

Αρχικά θα το αφήσεις να πετάει προς την κατεύθυνση που αυτό θέλει. Αν δεν στρίβει από μόνο του πρέπει να το τριμάρεις εσύ για στροφή, λυγίζοντας το πηδάλιο διεύθυνσης 3-5 χιλιοστά προς την επιθυμητή πλευρά.

Για πτήση σε εξωτερικούς χώρους η ασφαλής ακτίνα στροφής πρέπει να είναι μεγαλύτερη από 10 μέτρα (διάμετρος κύκλου 20 μ).

Αμέσως μετά την απογείωση η ακτίνα μπορεί να είναι κατά τι μικρότερη, αλλά μετά την εξασθένηση της αρχικής ροπής του λάστιχου η ακτίνα θα ανοίξει οπωσδήποτε.

σχ. 23

1. Σωστή τροχιά ανόδου, 2. Απώλεια στήρίξης, 3. Υπερστροφή, 4. Βύθιση

Διορθώσεις

Αν ανασηκώνει την μύτη πολύ και πέφτει σε απώλεια στήριξης

  • Αν το μοντέλο σηκώνει πολύ την μύτη και μετά πέφτει με την ουρά (περίπτωση # 2 στο σχήμα 23), χωρίς να εκδηλώνει τάση στροφής, φέρε το φτερό πιό πίσω, ή/και στρίψε τα αντισταθμιστικά πηδάλια να κάνει στροφή (προς οποιαδήποτε πλευρά είναι πιό ασφαλές για το μοντέλο).
  • Αν το μοντέλο σηκώνει πολύ την μύτη και ταυτόχρονα εκτελεί και στροφή, φέρε το φτερό λίγο πιο πίσω και ρύθμισε αντίθετα την κλίση του πηδάλιου διεύθυνσης.
  • Αν με τις ρυθμίσεις αυτές το χείλος προσβολής του φτερού απομακρυνθεί 70 χιλ από την μύτη, και εξακολουθεί το στολάρισμα, αύξησε την προς τα κάτω κλίση του άξονα της έλικας, ή/και πρόσθεσε λίγο αντισταθμιστικό βάρος στην μύτη.

Αν υπερστρέφει και πέφτει στο έδαφος

  • Αν το μοντέλο υπερστρέφει χωρίς να παίρνει ύψος και τελικά πέφτει νωρίς στο έδαφος (περίπτωση # 3 στο σχήμα 23), αφαίρεσε την κλίση του πηδάλιου διεύθυνσης,
  • Αν και πάλι υπερστρέφει, δώσε κλίση 3-5 χιλιοστά στο πηδάλιο διεύθυνσης αντίθετα από την φορά της εκτροπής. Αν η εκτροπή παραμένει αύξησε κι' άλλο την αντίθετη κλίση του πηδάλιου.
  • Αν η υπερστροφή επιμένει παρ' όλο ότι έχεις στρίψει το πηδάλιο πολύ στην αντίθετη φορά, σίγουρα υπάρχει κάποιο σκέβρωμα που πρέπει να βρείς και να διορθώσεις.

Αν βυθίζει αμέσως μετά την απογείωση

  • Αν το μοντέλο βυθίζει και χτυπάει νωρίς στο έδαφος, χωρίς όμως αυτό να οφείλεται σε υπερστροφή (περίπτωση # 4 στο σχήμα 23), σύρε το φτερό να καθίσει μερικά χιλιοστά πιο μπροστά και ξαναδοκίμασε.
  • Αν αυτή η ρύθμιση φέρει το φτερό σε απόσταση 20 χιλ από την μύτη και εξακολουθεί να μην παίρνει ύψος μετά την απογείωση (παρ΄ όλο που τυλίγεις αρκετά το λάστιχο), θα πρέπει να αυξήσεις την γωνία πρόσπτωσης.

Συντήρηση

Μετά από πολλές πτήσεις, μπορεί να χαλαρώσει η εφαρμογή της πλαστικής βάσης της έλικας στην ξύλινη άτρακτο. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα την αλλαγή της γωνίας έλξης. Αν διαπιστώσεις κάτι τέτοιο ακολούθησε τις οδηγίες για την διόρθωση της γωνίας της έλξης.

 

[ Εισαγωγή ] - [ Οδηγίες κατασκευής Pluto ] - [ Οδηγίες πτήσης Pluto ] - [ Οδηγίες κατασκευής Dione ]

 

Πρώτη σελίδα/Home Περιεχόμενα