Η Πτήση

Κοινές οδηγίες πτήσης
για τα λαστιχοκίνητα MERCURY
(και τα όμοια μοντέλα)


[ Εισαγωγή ] - [ Mercury 1 ] - [ Mercury 2 ] - [ Mercury CO2] - [ Παραλλαγές - Βελτιώσεις ] - [ Πτήση Dione ] - [ Πτήση Saturn ]

 

Οι έλεγχοι πριν από κάθε πτήση

Ελεγξε ότι:
  • Η θέση του ΚΒ δεν έχει μετακινηθεί.
  • Δεν έχει σπάσει τίποτε στην μεταφορά ή στην προηγούμενη πτήση.
  • Οι αεροδυναμικές επιφάνειες είναι τοποθετημένες σωστά στην θέση τους.
  • Ο άξονας της έλικας είναι ίσιος και το κουζινέτο καθαρό από χώματα.
  • Το "μοτέρ" δεν έχει φθορές και είναι καθαρό από χώματα.

ΤΟ ΤΡΙΜΑΡΙΣΜΑ

Το τριμάρισμα ενός λαστιχοκίνητου έχει πολλά κοινά σημεία με τα ανεμόπτερα, αλλά η παρουσία της έλξης και οι παρενέργειές της στις πρώτες φάσεις της πτήσης απαιτούν μία επί πλέον αντιμετώπιση.

Κυριώτεροι λόγοι εκτροπών σε ένα ανεμόπτερο είναι τα σκευρώματα, οι λανθασμένες γωνίες πρόσπτωσης και η λανθασμένη θέση του κέντρου βάρους.

Στο λαστιχοκίνητο προστίθενται: η ταχύτητα της πτήσης, οι γωνίες της έλξης, η ροπή του άξονα, και το ελικόρευμα.

Η διαφορά των γωνιών πρόσπτωσης του φτερού και του οριζόντιου σταθερού συνδυαζόμενη με μία θέση του Κ.Β. ισορροπούν το μοντέλο για μία ταχύτητα. Εάν η ταχύτητα αυξηθεί το μοντέλο θα έχει τάσεις ανόδου και ανακυκλώσεως. Οι τάσεις αυτές ενισχύονται στα υψηλοπτέρυγα από την χαμηλή θέση του άξονα έλξης. Για να εξουδετερωθούν αυτές οι τάσεις στρέφουμε τον άξονα της έλξης προς τα κάτω (down thrust).

Ταυτόχρονα επειδή ο αέρας που σπρώχνει προς τα πίσω η έλικα (ελικόρευμα), κινείται σε ελικοειδή τροχιά, βρίσκει το κάθετο σταθερό με γωνία προσβολής από τα αριστερά και κάνει το μοντέλο να στρίβει αριστερά. Γι' αυτό εμείς στρέφουμε τον άξονα της έλξης μερικές μοίρες δεξιά (right thrust, side thrust). Τα σχέδια δείχνουν τις κλίσεις που χρειάζονται για μια ασφαλή πτήση.

Η μεγάλη ροπή του λάστιχου στο πρώτο στάδιο της πτήσης δίνει επίσης στο μοντέλο μία τάση αριστερής στροφής.

Οπως είναι αναμενόμενο, για κάθε διαφορετικό τύπο έλικας, ταχύτητας περιστροφής και ταχύτητας πτήσης, η συμπεριφορά του μοντέλου, ιδίως η ευαισθησία των πηδαλίων θα διαφέρει.

Συμπέρασμα: χρειάζονται δύο τριμαρίσματα - ένα για την φάση της έλξης (ανόδου) και ένα για την φάση της ολίσθησης.

Κανόνας: οι γωνίες των αεροδυναμικών επιφανειών (φτερά, πηδάλια) και η θέση του κέντρου βάρους επηρεάζουν και τις δύο φάσεις. Οι γωνίες και η ένταση της έλξης επηρεάζουν μόνο την φάση της απογείωσης-ανόδου.

Ενέργειες: διόρθωσε την ολίσθηση με τις γωνίες των αεροδυναμικών επιφανειών, του πηδάλιου διεύθυνσης και την θέση του κέντρο βάρους, σαν να ήταν απλό ανεμόπτερο και διόρθωσε τις εκτροπές της ανόδου, εκμεταλλευόμενος την αιτία που την προκαλεί, δηλαδή την έλξη, μεταβάλλοντας τις γωνίες και την έντασή της.

Παρ' όλο που το παραπάνω μήνυμα είναι σαφές, το τριμάρισμα της μιας φάσεως δεν είναι δυνατόν να ολοκληρωθεί ανεξάρτητα από το τριμάρισμα της άλλης. Πάντα κάποια διόρθωση θα ξεσκεπάζει λίγο - πολύ μία ανάγκη επεμβάσης για την αλλαγή της συμπεριφοράς του μοντέλου στην άλλη φάση.

Αφού λοιπόν έχουμε ανεξάρτητο τριμάρισμα για την άνοδο και την ολίσθηση, οι δυνατοί συνδυασμοί των τροχιών στις δύο αυτές φάσεις μιας πτήσης είναι τέσσερεις :

  • δεξιά-δεξιά
  • δεξιά-αριστερά
  • αριστερά-αριστερά
  • αριστερά-δεξιά

Δεν είναι δυνατόν να περιμένουμε από ένα μοντέλο να μπορεί να τριμαριστεί σε οποιαδήποτε από αυτούς τους συνδυασμούς. Κάθε σχέδιο/μοντέλο έχει έμφυτη την τάση να ακολουθεί ευκολώτερα ένα - το κυρίαρχο - τριμαρισμά του, και η πείρα λέει να μην προσπαθήσουμε να αλλάξουμε το τριμάρισμα που εκδηλώνεται, με την προϋπόθεση ότι όλη η πτήση είναι ασφαλής. Αντίθετα, αν ένα μοντέλο αρνείται να τριμαριστεί προς την μία μεριά (π.χ. δεξιά), δοκιμάζουμε - γιατί όχι - να το τριμάρουμε προς την άλλη (αριστερά).

Να τι περιμένουμε από ένα τριμαρισμένο Mercury.

α) στην απογείωση, που το λάστιχο είναι πολύ τυλιγμένο:

Να ακολουθήσει τροχιά ανόδου με ανοικτή δεξιά ή αριστερή στροφή. Η ευθύγραμμη άνοδος είναι μεν ασφαλής, αλλά δεν συμφέρει γιατί θα απομακρυνθεί πολύ το μοντέλο.

β) στην εξέλιξη της πτήσης, όσο ξετυλίγεται το λάστιχο:

Να ελαττωθεί ο βαθμός και η γωνία ανόδου του, κάποια στιγμή να οριζοντωθεί και τέλος να αρχίσει να ολισθαίνει με δεξιά στροφή.

Οι πρώτες δοκιμές

Προϋπόθεση για να προχωρήσουμε στην φάση του τριμαρίσματος είναι ένα μοντέλο φτιαγμένο σωστά, χωρίς σκευρώματα. Το πως θα διορθωθεί ένα σκευρωμένο φτερό ή άλλο μέρος του σκάφους δεν θα αναλυθεί σ' αυτή την ενότητα. Επίσης είναι αυτονόητο (και εύκολο) ότι το κέντρο βάρους είναι στην ενδεδειγμένη θέση. Θα ασχοληθούμε λοιπόν με τις περιπτώσεις που πράγματι δεν είναι εύκολο να ελεχθούν, πριν την πρώτη πτήση.

  • Διάλεξε μια μέρα με ασθενή άνεμο και ένα γήπεδο με χορτάρι, για να κάνεις τις πρώτες δοκιμαστικές ολισθήσεις από το ύψος του ώμου.
  • Στρίψε το πηδάλιο 2 - 3 χιλ προς τα δεξιά και τύλιξε το λάστιχο περίπου 100 στροφές. Απογείωσε το μοντέλο από το χέρι, κόντρα στον άνεμο. Ασε πρώτα την έλικα και μετά ένα δευτερόλεπτο και το μοντέλο με ένα ελαφρύ σπρώξιμο. Μη σηκώσεις την μύτη πολύ επάνω από τον ορίζοντα. Το μοντέλο πρέπει να ολισθήσει με ανοικτή δεξιά στροφή.
  • Αν όλα δείχνουν ικανοποιητικά, στις επόμενες δοκιμές αύξησε τις στροφές του λάστιχου σε 200, 300, 400, κ.ο.κ. Ετσι οι αντιδράσεις από την μεγαλύτερη ισχύ θα εκδηλωθούν σταδιακά και θα προλάβεις να τις αντιμετωπίσεις, ενώ παράλληλα από το μεγαλύτερο ύψος θα έχεις την δυνατότητα να παρακολουθήσεις την ολίσθηση για περισσότερη ώρα και να κάνεις τις παρατηρήσεις σου για την στροφή και την γωνία καθόδου.

Κάνε μία διόρθωση κάθε φορά για να μπορείς να την αξιολογήσεις.

Για να ρυθμίσεις την στροφή στην ολίσθηση:

  • 1α) Στρίψε το πηδάλιο προς το μέρος της επιθυμητής στροφής.
  • 1β) ή μείωσε την υπάρχουσα κλίση του πηδάλιου αν είναι προς το μέρος μιας ανεπιθύμητης στροφής (ή σπειροειδούς βύθισης)
  • 1γ) ή αν η στροφή επιμένει στρίψε το πηδάλιο αντίθετα.

Αν στολλάρει στην ολίσθηση:

  • 2) Αν ολισθαίνει σε ευθεία, κάνε το να στρίψει, ή αν ολισθαίνει με ανοιχτή στροφή μίκρυνε λίγο ακόμα την ακτίνα της, με τον τρόπο που περιγράφεται στην οδηγία (1).
  • 3) Μείωσε την γωνία πρόσπτωσης παρεμβάλοντας ένα φυλλαράκι μπάλσα 1 χιλ. μεταξύ της βάσης του φτερού και του χείλους εκφυγής του.
  • 4) Φέρε πιο μπροστά το κέντρο βάρους προσθέτοντας αντισταθμιστικό βάρος στην μύτη.
Εάν το ΚΒ και ο πυλώνας είναι στην θέση που δείχνει το σχέδιο, η μετακίνησή του ας είναι η τελευταία λύση στο πρόβλημα.

Μπορείς να κάνεις και τους συνδυασμούς των οδηγιών 2),3), 4).

Αν βυθίζει πολύ στην ολίσθηση :

  • 5)Ελεγξε ότι η έλικα έχει αποσυνδεθεί από τον άξονα και γυρίζει ελεύθερα.

    Διερεύνησε τις αντίστροφες ρυθμίσεις των περιπτώσεων δ), & ε).

Οι οδηγίες που ακολουθούν αφορούν στις διορθώσεις της ανόδου, με την προϋπόθεση ότι η ολίσθηση είναι ικανοποιητική.

Για να διορθώσεις την στροφή μόνο στην άνοδο :

  • 6α) Στρίψε τον άξονα της έλξης προς το μέρος της επιθυμητής στροφής.
  • 6β) ή μείωσε υπάρχουσα κλίση του άξονα αν ταυτίζεται με την φορά της ανεπιθύμητης στροφής,
  • 6γ) ή αν η στροφή επιμένει στρίψε τον άξονα προς την αντίθετη μεριά.
  • 7) Επίλεξε άλλο λάστιχο ή έλικα για να μειωθεί η ένταση της έλξης ιδίως τα πρώτα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση.

Αν στολλάρει μόνο στην άνοδο:

  • 8α) Αν πετάει σε ευθεία, κάνε το να στρίψει
  • 8β) ή αν πετάει με ανοιχτή στροφή μίκρυνε λίγο ακόμα την ακτίνα της - ακολούθησε την οδηγία 6).
  • 9) Αν η ακτίνα της στροφής είναι ικανοποιητική, στρίψε τον άξονα της έλξης ακόμα λίγο προς τα κάτω. Μπορείς να κάνεις και τον συνδυασμό των οδηγιών 8) και 9).

Αν δεν παίρνει πολύ ύψος στην αρχική φάση που ξετυλίγεται το λάστιχο

Διερεύνησε μία - μία τις αντίστροφες ρυθμίσεις των περιπτώσεων 1), 3), 4) & 9).

Αν είναι βέβαιο ότι δεν φταίει κάποια από αυτές επίλεξε άλλο λάστιχο ή έλικα για να αυξηθεί η ένταση της έλξης .

Παρατήρησε αρχικά την άνοδο και μετά την ολίσθηση και ανάτρεξε στον πίνακα που ακολουθεί για να διαπιστώσεις τις αιτίες και να κάνεις τις ενδεδειγμένες διορθώσεις.

ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ

Διορθώσεις ως προς τον εγκάρσιο άξονα

Ο άξονας της έλικας θεωρείται εξ' αρχής στραμμένος προς τα κάτω. Υπάρχει δηλαδή down thrust.

Ανοδος με πλήρη ισχύ - το λάστιχο είναι πολύ τυλιγμένο

1) Ομαλή
2) Απότομη με απώλειες στηρίξεως
3) Ελάχιστη ( ή καθόλου, ή βύθιση)

Ολίσθηση με την έλικα να γυρίζει ελεύθερα

Α) Ομαλή
Β) Γρήγορη με μεγάλη γωνία
Γ) Με ταλαντώσεις (εναλλατές της γωνίας και διαδοχικές απώλειες στηρί΄ξεως)

Εάν:
1Α= Είναι εντάξει. Δεν χρειάζεται διόρθωση
1Β= Η γωνία πρόσπτωσης μικρή και η κλίση της έλξης λίγη
1Γ= Η γωνία πρόσπτωσης μεγάλη και η κλίση της έλξης μεγάλη
2Α= Η κλίση της έλξης λίγη
2Β= Η γωνία πρόσπτωσης μικρή και η κλίση της έλξης πολύ λίγη
2Γ= Η γωνία πρόσπτωσης μεγάλη
3Α= Η κλίση της έλξης μεγάλη
3Β= Η γωνία πρόσπτωσης μικρή
3Γ= Η γωνία πρόσπτωςης μεγάλη και η κλίση της έλξης μεγάλη

Διόρθωσε ρυθμίζοντας αντίθετα τα παραπάνω

Διορθώσεις ως προς τον κατακόρυφο άξονα

Ο άξονας της έλξης θεωρείται εξ αρχής στραμμένος προς τα δεξιά. Υπάρχει δηλαδή side thrust

Ανοδος με πλήρη ισχύ - το λάστιχο είναι πολύ τυλιγμένο

1) Ευθεία
2) Με στροφή δεξιά
3) Με στροφή αριστερά

Ολίσθηση με την έλικα να γυρίζει ελεύθερα

Α) Ευθεία Β) Με στροφή δεξιά Γ) Με στροφή αριστερά

Εάν:
1Α= Το π/δ είνα στην ευθεία και η κλίση της έλξης μικρή
1Β= Το π/δ είναι προς τα δεξιά και η κλίση της έλξης μικρή έως ανύπαρξ=κτη
1Γ= Το π./δ είναι προς τα αριστερά και η κλίση της έλξης μεγάλη
2Α= Το π/δ είναι ευθεία και η κλίση της έλξης μεγάλη
2Β= Σωστό ( η κλίση του π/δ και η κλίση της έλξης όσο χρειάζεται προς τα δεξιά ) δεν χρειάζεται διόρθωση
2Γ= Το π/δ είναι πολύ προς τα αριστερά και η κλίση της έλξης μεγάλη
3Α= Η κλίση της έλξης είναι μικρή
3Β= Το π/δ είναι προς τα δεξιά και η κλίση της έλξης μικρή ΄ςως ανύπαρκτη
3Γ= Το π/δ είναι στριμμένο προς τα αριστερα

Διόρθωσε ρυθμίζοντας αντίθετα τα παραπάνω

 

[ Εισαγωγή ] - [ Mercury 1 ] - [ Mercury 2 ] - [ Mercury CO2] - [ Παραλλαγές - Βελτιώσεις ] - [ Πτήση Dione ] - [ Πτήση Saturn ]

 

Πρώτη σελίδα/Home Περιεχόμενα