Saturn



[ Μηχανισμοί διακοπής της πτήσης ] - [ Οδηγίες πτήσης Venus ] - [ Οδηγίες πτήσης Mercury ]

Εισαγωγή

To SATURN σχεδιάστηκε με ης προδιαγραφές της κατηγορίας Ρ-30. Η όμορφη αυτή κατηγορία λαστιχοκίνητων γεννήθηκε στις ΗΠΑ και ορίζει ότι οι διαστάσεις των μοντέλων (άνοιγμα φτερού και μήκος ατράκτου), δεν θα υπερβαίνουν τις 30 ίντσες (762 χιλ). Επίσης ορίζει ότι η έλικα θα είναι πλαστική, από τις διαθέσιμες στο εμπόριο, με μέγιστη διάμετρο τις 9 ίντσες (228,5χιλ).

Αυτοί οι απλοί κανονισμοί δίνουν τεράστιες δυνατότητες και για αναζήτηση νέων σχεδίων αλλά και ίσες ευκαιρίες για συναγωνισμό.

To SATURN εντάσεται στο τέταρτο στάδιο του εκπαιδευτικού προγράμματος "Γαλαξίας" και απευθύνεται σε αερομοντελιστές που έχουν αποκτήσει κατασκευαστική πείρα από τα άλλα μοντέλα του προγράμματος. Γι' αυτό τα κομμάτια δεν είναι αριθμημένα και οι οδηγίες είναι γραμμένες περιληπτικά, τονίζοντας μόνο τα ιδιαίτερα σημεία.

 

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ

Η άτρακτος

  • Κόλλα στις άκρες των δύο πλαϊνών της ατράκτου τα ενισχυτικά πηχάκια, και τις ενισχύσεις των τριών θέσεων της καβίλιας του λάστιχου. Φτιάξε ένα δεξί και ένα αριστερό πλαϊνό. Ανοιξε τις αντίστοιχες τρύπες και στα δύο πλαϊνά μαζί για να συμπέσουν.
  • Κόλλα στο μπροστινό μέρος της κάθε έδρας τις ενισχύσεις του ξύλου.
  • Κόλλα τον μοναδικό νομέα στην θέση του στην μία από της έδρες, και συναρμολόγησε γύρω του τις υπόλοιπες τρείς ακολουθώντας την σειρά των επεξηγηματικών τομών του σχεδίου.
  • Λιμάρισε το μπροστινό μέρος της ατράκτου να πάρει το φάλτσο που χρειάζεται για την κατακόρυφη και πλάγια κλίση του άξονα της έλικας, και ολοκλήρωσε κολλώντας (προαιρετικά) το πλαίσιο από ψιλό κόντρα πλακέ. Οπως θα παρατηρήσεις το άνοιγμα στο μπροστινό μέρος της ατράκτου δεν είναι τέλειο παραλληλόγραμο, αλλά σε μία γωνία υπάρχει ένα γέμισμα - οδηγός. Το ξύλο της μύτης με τον άξονα της έλικας έχα αντίστοιχη υποδοχή, και έτσι εφαρμόζει πάντα με τον σωστό προσανατολισμό.

  • Συναρμολόγησε τον πυλώνα (βάση του φτερού) χωρίς να τον κολλήσεις στην άτρακτο. Ολοκλήρωσε κολλώντας τις εσωτερικές ενισχύσεις και τις καβίλιες.

  • Αρθρωσε το πηδάλιο διεύθυνσης στο κάθετο σταθερό πτερύγιο με ψιλό φύλλο ανουμίνιου ή άλλο τρόπο που θα σου επιτρέπει να το ρυθμίζεις και να μένει ακίνητο στην πτήση. Κόλλα το κάθετο πτερύγιο στην θέση του περνώντας το μέσα από την σχισμή της ατράκτου.

  • Η μύτη συναρμολογείται από φύλλα μπάλσα 3 χιλ με τα νερά σταυρωτά. Ανοιξε τρύπα για το κουζινέτο και τον άξονα σε σχήμα "Φ". (σκίτσο Α στο πλαϊνό σχήμα). Εξασφάλισε την καλή και σφιχτή εφαρμογή της στην άτρακτο, για να μην πέφτει όταν το λάστιχο ξετυλίγεται. Αν χαλάρωσει με την χρήση, μπορείς να την κρατάς στην θέση της με ένα ψιλό λαστιχάκι που θα πιάνει δεξιά-αριστερά στην άτρακτο. Επαναλαμβάνουμε ότι δεν πρέπει να κολληθεί στην άτρακτο.

Για να μην πέφτει η μύτη με την έλικα, κράτησέ την στη θέση της με ένα λαστιχάκι που θα πιάνει σε δύο μικρού μήκους καβίλιες στο δεξί και αριστερό πλαϊνό της ατράκτου.

Μηχανισμός διακοπής της πτήσης

Το σχέδιο του Saturn δειχνει τον μηχανισμό διακοπής της πτήσης με το φυτίλι. Αυτό έγινε γιατί το σχέδιο θα κυκλοφορούσε και σε άλλες χώρες, όπου αυτός είναι ο συνηθέστερος τρόπος dethermalizer. Για την Ελλάδα δεν συνιστούμε την εφαρμογή του γιατί υπάρχει κίνδυνος πυρκαϊάς.

Ο προσφορότερος μηχανισμός είναι ο χρονοδιακόπτης. Βίδωσε τον χρονοδιακόπτη στο ένα πλαϊνό του πυλώνα στήριξης του φτερού, και οδήγησε το νήμα από τον χρονοδιακοπτη στο ουραίο, με σωληνάκια, όπως στο Jupiter.

Το φτερό

Ακολούθησε τις βασικές οδηγίες συναρμολόγησης όπως περιγράφοντα για το φτερό του Venus 2 ή των Jupiter 2 & 3. Το φτερό δεν χρειάζετα συστροφή. Αλλά δεν βλάπτει αν βρεθεί να έχει αρνητική συστροφή (washout) 2-3 χιλ στην αριστερή έδρα ή θετική (washin) στην δεξιά.

Το οριζόντιο πτερύγιο της ουράς

Ακολούθησε τις βασικές οδηγίες συναρμολόγησης όπως περιγράφονται για το πτερύγιο των Jupiter 2 & 3.

Η επικάλυψη των αεροδυναμικών επιφανειών

Τα φτερά του Saturn θα τα ντύσεις με το ειδικό χαρτί επικάλυψης μέτριου βάρους, 21-23 γρ./τ.μ. Για το ουραίο να προτιμήσεις ψιλότερο, 12-17 γρ./τ.μ. αλλά στην ανάγκη μπορείς να χρησιμοποιήσεις από το πρώτο. Λευκό ή χρωματιστό αφήνεται στην προτίμηση σου ή στην διαθεσιμότητα των υλικών. Για την επικάλυψη του φτερού κα του ουραίου πτερύγιου συνιστάται η μέθοδος του "βρεγμένου" χαρτιού αλλά κατάλληλη είναι επίσης και αυτή του "στεγνού" χαρτιού.

Το λάστιχο & η έλικα

Σύμφωνα με τους κανονισμούς της κατηγορίας Ρ-30 το λάστιχο δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 10 γραμμάρια. (Για πτήσεις εκπαίδευσης, το βάρος του λάστιχου μπορεί να είναι μεγαλύτερο). Το σχέδιο δείχνει τρείς δυνατές θέσεις για την πίσω καβίλια (ή σωληνάκι ίδιας διαμέτρου). Επίλεξε την κατάλληλη θέση ανάλογα με το μήκος του στεφανιού που θα φτιάξεις. Η καβίλια αυτή δεν κολλιέται απλώς εφάρμοζει σφιχτά. Υπενθυμίζουμε ότι για κάθε αλλαγή λάστιχου ή θέσης καβίλιας, θα πρέπει να ξαναΐσορροπήσεις το μοντέλο στο ενδεικνυόμενο κέντρο βάρους.

# μοτέρδιατομή
λουρίδας
(χιλ)
ελεύθερο
μήκος
εκ / 10γρ
συνολική
διατομή
μοτέρ (χιλ2)
λουρίδες θέση καβίλιας
14Χ 1240164 πίσω
23 Χ 1300186 μεσαία
34,9 Χ 118019,64 μεσαία ή μπροστινή
43 Χ 1300248 μπροστινή
54 Χ 1240246 μπροστινή
66 Χ 1150244 μπροστινή

Ο παραπάνω πίνακας εμφανίζει μερικές από τις δυνατές επιλογές λάστιχου με σταθερό βάρος 10 γραμμάρια. Η κατάταξη έχει γίνει από το λάστιχο με την μικρότερη ισχύ/μεγαλύτερη διάρκεια ξετυλίγματος (# 1) προς το μοτέρ με την μεγαλύτερη ισχύ/μικρότερη διάρκεια ξετυλίγματος (# 6).

Περισσότερα για το λάστιχο θα βρείς στο κεφάλαιο "το λάστιχο"

Και πάλι για αγωνιστική πτήση, η έλικα θα είναι υποχρεωτικά πλαστική, από τις προσφερόμενες στο εμπόριο, με μέγιστη διάμετρο 241 χιλ. Ολες αυτές προσφέρονται με απλή εγκοπή στο μπροστινό τμήμα τους για να απελευθερώνεται ο άξονας στην ολίσθηση. Ισως χρειαστεί να ξύσεις με το μαχαιράκι λίγο από το πλαστικό για να βαθύνει η εγκοπή και να μη γλυστράει η άκρη του γάντζου στις μεγάλες ροπές. Για λοιπές εκπαιδευτικές πτήσεις μπορείς να βάλεις μικρότερη ή μεγαλύτερη έλικα.

Περισσότερα για τις έλικες θα βρείς στο κεφάλαιο "η έλικα"

Μορφοποίησε τον άξονα από σύρμα 1,2 χιλ. Ντύσε τον γάντζο στην εσωτερική άκρη με μόνωση καλωδίου ή θερμοσυστελλόμενο σωληνάκι για να μην τρίβεται το λάστιχο επάνω στο μέταλλο. Περνά στην μπροστινή μεριά του "μοτέρ" ένα κρίκο σε σχήμα "8" για να μπορείς να το τυλίγεις πιο άνετα και να αφαιρείς όποτε θέλας τον άξονα με την έλικα.

Πως θα εισαχθεί το ελαστικό μοτέρ μέσα στην άτρακτο

Η διαδικασία περιγράφεται στο κεφάλαιο "το λάστιχο".

 

ΠΙΝΑΚΑΣ ΥΛΙΚΩΝ SATURN

ΥΛΙΚΟ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
σε χιλιοστά
ΘΕΣΗ
πήχυς μπάλσα σκληρή1000Χ4Χ4χείλος προσβολής φτερού
πήχυς μπάλσα ημίσκληρη1000Χ5Χ3δοκοί φτερού
πήχυς μπάλσα ημίσκληρη1000Χ2Χ2δοκοί φτερού
πήχυς μπάλσα ημίσκληρη1000Χ3Χ3χείλη και δοκός ουραίου
πήχυς μπάλσα μαλακή4 τεμ Χ1000Χ2Χ2ενισχύσεις ατράκτου
χείλος εκφυγής
μπάλσα μαλακή
1000Χ 10Χ3χείλος εκφυγής φτερού
φύλλο μπάλσα μαλακή2 τεμ Χ 1000Χ80X1,5πλευρίδια, άτρακτος
κάθετο σταθερό
φύλλο μπάλσα μαλακή Χ3 μύτη ατράκτου
κόντρα πλακέΧ 1,5-2ενισχύσεις
καβίλια σκληρό ξύλο Φ 3 στήριξη φτερού
καβίλια σκληρό ξύλο ή
μεταλλικό σωληνάκι
Φ4 πίσω άγκιστρο λάστιχου
σύρμα Φ0,8-1,2γάντζος ουραίου
χαρτί επικάλυψης χοντρό 1 φύλλο επικάλυψη φτερού
χαρτί επικάλυψης ψιλό1/3 φύλλοεπικάλυψη ουραίου
κόλλαβλέπε γενικές οδηγίες
βερνίκι και διαλυτικόβλέπε γενικές οδηγίες
έλικαβλέπε οδηγίες ανωτέρω
ελαστικό μοτέρβλέπε οδηγίες ανωτέρω
εξαρτήματα dethermalizer βλέπε οδηγίες ανωτέρω

Η Ισορροπία

Στο Saturn η ισορροπία εξαρτάται εκτός των άλλων και από την θέση της καβίλιας και το μήκος του λάστιχου. Κόλλα τον πυλώνα στην θέση που δείχνει το σχέδιο, και μπορείς μετά να ρυθμίζεις το Κ.Β. με προσθαφαιρέσεις βάρους, ή να μεταβάλεις την ισορροπία με μικρές αλλαγές στις γωνίες προσβολής του ουραίου.

 

ΠΤΗΣΗ

Ακολούθησε όλη την διαδικασία του τριμαρίσματος που περιγράφεται στις οδηγίες του Venus και του Mercury.

To Saturn προτιμάει να πετάει σε δεξιά άνοδο και δεξιά ολίσθηση. Με τον άξονα της έλικας στριμμένο 2°-3° μοίρες προς τα δεξιά, δεν μένει παρά να στρίψεις κα το πηδάλιο διεύθυνσης 3-4 χιλιοστά προς τα δεξιά.

Συνιστάται επίσης να πειραματιστείς και με την κλίση του οριζόντιου πτερύγιου όπως περιγράφεται στο Jupiter.

Για να αλλάξεις την γωνία έλξης στο Saturn παρέμβαλε λεπτά φύλλα μπάλσα (0,8-1,0 χιλ) μεταξύ του μπροστινού (ανοικτού) νομέα της ατράκτου και της μύτης.

  • Για να αυξήσεις την προς τα κάτω έλξη βάλε σφήνα στην επάνω πλευρά (A). Για να την μειώσεις βγάλε αυτή, ή βάλε σφήνα στην κάτω πλευρά.
  • Για να αυξήσεις την προς τα δεξιά έλξη βάλε σφήνα στην αριστερή πλευρά (Β). Για να την μειώσεις βγάλε αυτή ή βάλε σφήνα στην δεξιά πλευρά.
Οταν δείς ότι έχεις βρεί το σωστό πάχος της μπάλσα, κόλλα το μόνιμα.

Το μέλλον

Οταν φτιάξεις ένα Jupiter ή το Saturn, είσαι έτοιμος να προχωρήσεις στο επόμενο βήμα.

Ποιό μπορεί να είναι αυτό;

Είσαι ελεύθερος να διαλέξεις το μοντέλο που σε ευχαριστεί περισσότερο, πάντα μέσα από τις κατασκευαστικές και χειριστικές δυνατότητές σου.

Σίγουρα σου αρέσουν τα τηλεκατευθυνόμενα. Και σε ποιόν δεν αρέσουν; Αν και οι υπόλοιπες προϋποθέσεις είναι ευνοϊκές, σε λίγο θα μοιραζόμαστε τις διαθέσιμες συχνότητες. Μη ξεχνάς όμως ότι εκτός από τον "κυριακάτικο" αερομοντελισμό με τα "σπορ" μοντέλα, υπάρχουν και οι αγωνιστικες κατηγορίες. Αν σε ενδιαφέρει να ανέβεις τα σκαλοπάτια των γνώσεων και των επιτυχιών του αεραθλήματόςμας, διάλεξε να ασχοληθείς και με μιά επίσημη αγωνιστική κατηγορία.

 

[ Μηχανισμοί διακοπής της πτήσης ] - [ Οδηγίες πτήσης Venus ] - [ Οδηγίες πτήσης Mercury ]

 

Πρώτη σελίδα/Home Περιεχόμενα